DGC tar Åhlénsgruppen in i molnet med Google Apps

DGC har tecknat avtal med Åhlénsgruppen avseende leverans av Googles molntjänster till cirka 2 000 användare. De nya tjänsterna ger Åhlénsgruppens användare tillgång till ny funktionalitet och en modernare plattform.

DGC har tecknat avtal med Åhlénsgruppen avseende Googles molntjänster för cirka 2 000 användare. Tjänster som ingår i avtalet är Google Apps Premier Edition samt arkiveringstjänsten Message Security. DGC ansvarar för transitions- och transformationsarbetet vid övergången från Åhléns befintliga IT-miljö. DGC skall även ansvara för support, administration och kontohantering för samtliga användare.

De nya tjänsterna skall inte bara ersätta Åhléns befintliga IT-miljö utan också ge användarna tillgång till de många nya funktioner och arbetssätt som DGC erbjuder genom Googles molntjänster. DGC är sedan många år också leverantör av Åhlénsgruppens kommunikationstjänster. I Åhlénsgruppen ingår butikskedjorna Åhléns, Kicks och Lagerhaus.

-  Vi har under en lång period utvärderat flera traditionella alternativ till en ny samarbetsplattform men då de inte var lika kostnadseffektiva landade valet på Google Apps. En avgörande faktor förutom kostnadsbilden var funktionalitet som exempelvis mobilitet och accessmöjligheterna, dokumentdelning, språkstödet samt den generösa lagringskapaciteten. Den nya samarbetsplattformen kommer att ge våra användare stora möjligheter att effektivisera sitt dagliga arbete och samarbetsmöjligheterna över språk och landsgränser kommer att förenklas på ett mycket positivt sätt. Att samarbeta med DGC känns väldigt naturligt då vi redan är en stor kund till DGC och får den support och flexibilitet som vi önskar, säger Martin Thell, CIO på Åhlénsgruppen.

- För oss som leverantör är det viktigt att vi kan växa med våra kunder. Vi måste alltid kunna erbjuda prisvärda och moderna tjänster som säkerställer att våra kunder får tillgång till nya moderna tekniska plattformar, säger Mattias Wiklund, försäljningschef och vice vd för DGC.

DGCs distribution av Googles molntjänster kompletterar företagets kapacitetstjänster och övriga erbjudanden inom telefoni, drift och datakommunikation mycket bra och har blivit mycket uppskattat av DGCs kunder.

- Det är verkligen glädjande att Åhlénsgruppen tar steget över till Google Apps och att de avgörande faktorerna för beslutet är fokuserade kring effektivitet och samarbete, något som är helt avgörande på en modern, internationell arbetsplats, säger Jesper Stormholt, Territory Manager Nordic på Google Enterprise. Tack vare samarbetet med DGC får Åhlénsgruppen nu en smidig övergång till en kostnadseffektiv och skalbar lösning med Google Apps.

Om Google Apps Premier Edition
Googles molntjänster för företag omfattar Gmail™ med integrerade lösningarna Google Talk™, Google Calendar™, Google Docs™, Google Sites™ och Google Video för Företag™. Mer än två miljoner organisationer runt om i världen använder idag Google Apps Premier Edition.
Teknologin Cloud Computing rankas högt inom den etablerade IT-forskningen och på Gartner.com´s lista över tio-i-topp Technologies you can’t afford to ignore.

Om Cloud Computing
Cloud Computing, eller molntjänster som blivit ett allt vanligare begrepp, innebär att program och tjänster lagras virtuellt på Internet. Användarna får åtkomst via en webbläsare varhelst de befinner sig och utan att organisationen behöver tänka på drift och underhåll av servrar och ofta kostsamma programuppdateringar. Uppdateringar sker kontinuerligt utan att den enskilde användaren störs av det och kan arbeta samtidigt.  Tekniken är dessutom så flexibel att den gör det möjligt för organisationer att bara betala för den faktiska användningen av programmen. Till exempel kan antalet användare justeras allteftersom som antalet anställda ökar eller minskar.

Om DGC
DGC är en nätoperatör som utvecklar och säljer datakommunikations-, drift- och telefonitjänster till den svenska företagsmarknaden och offentliga förvaltningar i ett eget rikstäckande nät. DGC grundades 1987 och DGCs aktie är noterad på NASDAQ OMX Stockholm. För mer information om DGC, se www.dgc.se

För mer information kontakta:

Susanne Hägvall, JustPR, telefon +46 73 788 22 59
E-post: susanne.hagvall@justpr.se

Martin Thell, CIO Åhlénsgruppen, telefon +46 8 402 80 92,
E-post: martin.thell@ahlens.se

Mattias Wiklund, Försäljningschef och vice vd DGC One AB, telefon: +46 8 506 50216 eller +46 70 626 28 01,
E-post: mattias.wiklund@dgc.s

Jakob Tapper, Informationsansvarig DGC One AB, telefon: +46 8 506 50218 eller +46 739 81 63 33,
E-post: jakob.tapper@dgc.se

• google apps