Pressmeddelande -

Snarkningar, trafikbuller och skrikande barn: Här är ljuden svenskarna avskyr mest

Vardagen kantas av ett stort antal olika ljud. Vissa får oss att må bra medan andra får oss att bli irriterade. Har du någon gång blivit irriterad på grund av skrikande barn? Då är du inte ensam. Goodyears rapport Ljud på väg visar nämligen att ljudet från just skrikande barn är det ljud som irriterar svenskarna allra mest.

I rapporten Ljud på väg som baseras på en undersökning från YouGov, utförd på uppdrag av Goodyear har svenskarna svarat på frågor om deras inställning till ljud i vardagen. Rapporten visar att hela nio av tio svenskar blir irriterade av ljud minst en gång i veckan och främst är det barnskrik som upprör. Det uppger nästan varannan svensk, 48 procent. Nästan lika många uppger även att de stör sig på personer som talar högt i sin mobiltelefon och var tredje anser att trafikbuller är en källa till irritation.

– Ljud väcker känslor och är många gånger bevisligen även en källa till irritation i vardagen. Ljud från trafiken stöter de flesta av oss på dagligen och som däcktillverkare arbetar vi därför ständigt med att utveckla mer tystgående däck. Med våra vinterdäck med SoundComfort-teknik kan vi reducera ljudnivån inne i bilen med hjälp av en inbyggd ljudbarriär i däcket. Genom att reducera onödigt ljud kan man istället få njuta av ljud som väcker positiva känslor, säger Sofia Koski, nordisk marknadschef på Goodyear.

Snarkningar ej uppskattat bland kvinnor

Rapporten visar även på skillnader mellan könen. Bland kvinnor är snarkningar och högljutt tuggande ett vanligt irritationsmoment, det uppger 37 respektive 35 procent. Samma siffror för männen är endast 22 och 25 procent. När det kommer till trafikbuller är dock rollerna omvända då det främst väcker irritation hos männen. Det uppger nämligen fler än var tredje man.

– Snarkningar är ett lågfrekvent muller vilket stör väldigt mycket. Regelbundna ljud kan hjärnan lättare plocka bort medan man sover. Snarkningar är icke regelbundna ljud och mäns snarkningar har dessutom en lägre frekvens och kan därför upplevas än mer irriterande, säger Dr Tomas Lagö, ljudexpert.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 5–7 oktober 2018 har sammanlagt 1 007 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

För mer information, kontakta gärna:
Peter Larsson, PR-ansvarig i Norden, peter@agency.se, +46 736 640 448.
Sofia Koski, Nordic Marketing Manager, Goodyear Dunlop, sofia_koski@goodyear.com, +46 706 96 10 49.

Bilaga:

Hur ofta upplever du att du blir irriterad av ljud?

Riks Kvinnor Män
Flera gånger per dag 40% 41% 38%
En gång varje dag 18% 18% 17%
Någon gång i veckan 29% 27% 30%
En gång varje månad 4% 3% 5%
Någon gång i halvåret 2% 2% 2%
Mer sällan 6% 7% 5%
Aldrig 1% 1% 2%
Vilka ljud irriterar dig i vardagen?
Riks Kvinnor Män
Skrikande barn 48% 45% 50%
Andra som pratar högt i mobilen 44% 43% 45%
Trafikbuller 33% 29% 37%
Högljutt tuggande 30% 35% 25%
Snarkningar 30% 37% 22%
Högljudda grannar 30% 30% 29%
Skällande hundar eller andra högljudda djur 26% 24% 28%
Sörplande 25% 29% 20%
Hög musik 24% 25% 23%
Monotona ljud exempelvis surret från ett kylskåp 22% 22% 21%
Gnissel från bestick mot porslin 20% 23% 17%
Väckarklockan 14% 14% 14%
Harklande 12% 14% 9%
Högljudd andning 9% 11% 7%
Radio i bakgrunden 6% 7% 6%
Skrivande på tangentbord 2% 3% 1%
Annat 8% 7% 10%

Ämnen

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 150 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 65 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 48 fabriker i 22 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Även varumärkena Fulda, Sava, Kelly och Debica ingår i Goodyear Dunlop Nordics produktportfölj.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige

Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181