Se bortom märkningen när du väljer  vinterdäck säger Goodyear Dunlop

Se bortom märkningen när du väljer vinterdäck säger Goodyear Dunlop

Stockholm, 1.11.2012 – Goodyear Dunlop råder åkerier att se bortom den nya EU-märkningen när de köper vinterdäck.  Medan bränsleeffektivitet och våtgrepp, som framgår av märkningen, är bland de viktigaste prestandaområdena för operatörer av fjärrtransportfordon, så är de inte lika relevanta under vinterförhållanden. Grepp och väghållning på snö och is tillsammans med körsträcka är viktigast för vinterdäck, men omfattas inte av märkningen. I en undersökning som Goodyear Dunlop nyligen genomförde i Norden ansåg praktiskt taget alla operatörer att väghållning på snö och packad snö är de två viktigaste prestandakriterierna för ett vinterdäck.

Däck som används på kalla och hala vinterväger kräver en annan uppsättning prestandakriterier än för andra förhållanden.  Här är det grepp och väghållning, i synnerhet under snöiga och isiga förhållanden, som är viktigast och dessa är endast 2 av 50 olika kriterier som Goodyear Dunlop utvärderar i utvecklingsarbetet med däck för transportfordon.  Körsträckan är också högst relevant för alla typer av fordonsanvändning.  Goodyear Dunlop prioriterar därför prestandaområdena enligt de kriterier som är mest relevanta för varje typ av användning.

Vi utvecklar däck som tillgodoser kundernas behov och har en mängd användningsområden, vart och ett med olika krav som måste uppfyllas”, säger Boris Stevanovic, marknadschef för lastbilsdäck, Goodyear Dunlop EMEA.  ”I den slutliga analysen tittar våra kunder efter lägsta möjliga driftkostnader under hela livslängden utan att kompromissa med säkerheten och med minimal miljöpåverkanVårt mål är att uppnå detta om möjligt, men hur vi gör det beror på vad däcket kommer att användas till”.

Om Goodyear Dunlop

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 53 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio, och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda.

I Goodyear Dunlop Europes däcksortiment för kommersiella fordon och bussar finns mer än 400 olika däck i drygt 55 storlekar. Många världsledande tillverkare av kommersiella fordon monterar däck från Goodyear som standard, bland andra DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania och Volvo. Goodyear levererar dessutom däck till alla större trailertillverkare. Med Fleet First, som innefattar servicenätverket TruckForce, vägassistanstjänsten ServiceLine 24h, det webbaserade hanteringssystemet FleetOnlineSolutions Internet och Goodyear Retread Technologies, erbjuder Goodyear flest servicetjänster i branschen.

Gå in på www.goodyear.com för mer information om Goodyears produkter.

Mer än 500 åkerier i Danmark, Finland, Norge och Sverige deltog i Goodyears omfattande däckrelaterade undersökning där prestandarelaterade frågor spelade en viktig roll.  Här var vinterdäcks egenskaper den absoluta topprioriteringen, med mellan 89–95 procent av operatörerna i Finland, Norge och Sverige som ansåg att bra vinterprestanda var det allra viktigaste kriteriet.  I Danmark med sitt mer tempererade klimat låg siffran ändå över 50 procent.  De två toppkriterierna för vinterdäck i alla länder var väghållning på packad snö och väghållning på snö, som i de flesta fall fick nästan 100 procent stöd.  Lågt rullmotstånd hamnade å andra sidan lågt ned på listan i samtliga fall. Undersökningen genomfördes av GFK på uppdrag av Goodyear Dunlop i mars och april 2012.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige

Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181