Nytt industridäck lanserades från Goodyear på BAUMA 2013

München, 15april 2013 – Goodyear lanserar ett nytt radialdäck för industriellt bruk.  Goodyear EV-4C, som har bra stabilitet och låg timkostnad, avtäcktes i måndags i monter B22 i sal 12 på Bauma 2013, en mässa för byggfordon och byggmaskiner i München, Tyskland.

Goodyear EV-4C är i första hand framtaget för grensletruckar som används i hamnar världen över.  Det har en innovativ CAD-utvecklad slitbana som minskar vibrationerna från klackarna, vilket ger utmärkt förarkomfort och jämnt slitbaneslitage.  Sidoväggarnas förstärkningar av nylon minskar risken för skador vid sammanstötningar, vilka annars kan medföra kostsamma stillestånd.  Ytterligare förbättringar kommer från stominläggen och stommen, som är starkare för högre stabilitet och produktivitet.  Tack vare slitbanans design har däcket bra grepp och bromsförmåga i väta.  Det rejäla mönsterdjupet ger längre livslängd, vilket sänker timkostnaden.  Däcket är slanglöst och finns i storlekarna 16.00R25 och 480/95R25.

Det här däckets robusthet såväl som högre stabilitet och produktivitet gör det mycket attraktivt för operatörer”, säger Octavian Velcan, vd för Goodyears OTR-däck i Europa, Mellanöstern och Afrika. ”Hantering av containrar, i synnerhet vid lastning och lossning av skeppslaster, är ofta förenat med stor tidspress. Hastighet och tillförlitlighet är de två viktigaste faktorerna vid hantering av containrar och det här däcket presterar i båda fallen”.

EV-4C är det senaste tillskottet till Goodyears omfattande utbud av däck för hamnar och industrier.  Den radiella EV-serien utgörs av sex designer som täcker såväl containerhantering som andra användningsområden.  Dessa däck är framtagna särskilt för hantering av tunga laster och har utmärkt stabilitet, samtidigt som slitbanan håller längre och timkostnaden är låg tack vare specialframtagna slitbaneblandningar.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 69 000 anställda och tillverkning på mer än 52 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio, och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda.

Gå in på www.goodyear.com för mer information om Goodyears produkter.