NYHET: Dunlop SP IceResponse - Premiär för Dunlops nordiska dubbdäck

NYHET: Dunlop SP IceResponse - Premiär för Dunlops nordiska dubbdäck

Dunlop lanserar sitt första dubbdäck speciellt utvecklat för den nordiska marknaden, Dunlop SP IceResponse. Däcket bygger på innovativa teknologier som kan hantera de extrema nordiska vinterförhållandena med oförutsägbara och varierande vägunderlag. På de allra halaste snö- och isvägarna uppvisar det nya däcket mycket hög precision i både styrning och väghållning och utmärkta prestanda i bromsning på is. Med introduktionen av SP IceResponse lanserar Dunlop nu sitt starkaste vinterdäckssortiment någonsin.

Det helt nya vinterdäcket Dunlop SP IceResponse har utvecklats för aktiv körning i extremt nordiskt vinterklimat. Det dubbade däcket kombinerar flera komponenter från Dunlops nytänkande teknologier, såsom Touch Technology, Dynamic Stud Technology och ett innovativt mönster med dubbel gummiblandning. Resultatet är vinterdäck med optimal prestanda och, liksom alla Dunlop-däck, är däcket designat för aktiv bilkörning med pålitlig väghållning. Med det dubbade vinterdäcket SP IceResponse utökar Dunlop sitt vinterdäcksortiment till det mest omfattande någonsin, med däck som erbjuder föraren prestanda och kontroll när de behöver det som bäst.

Dunlop första dubbade vinterdäck för nordiska förhållanden är gjort för vardagskörning, men det är baserat på principerna från racingdäck. Ett stadigt däck som levererar välbehövlig precision i styrning och väghållning liksom oerhört bra bromsförmåga i de mest extrema vintervägförhållanden, såsom hala, snöiga och isiga vägar. Dunlop SP IceResponse har ökat densiteten i gummibladen vilket ger ännu bättre grepp och däcket kombinerar flera olika teknologier, samlat under namnet Touch Technology, som gör att föraren upplever en otroligt stark återkoppling av vägkänslan.

Dunlops omfattande interna tester visar att SP IceResponse ger en avsevärt bättre kontroll, bromsförmåga och väghållning i jämförelse med sina konkurrenter. I testerna vid inbromsning på is var den genomsnittliga bromssträckan 25,47 meter för SP IceResponse och hela fyra respektive 6,5 meter längre (29,24 och 31,91 meter) för två av däckets huvudkonkurrenter. I väghållningsproven på isbana på en frusen sjö blev snittiden för SP IceResponse runt banan imponerande 2,40,0 min, medan konkurrenterna klockades för 2,43,9 och 2,52,7 min.

Att köra en bil säkert på vintervägar, där förhållandena kan skifta väldigt fort, börjar med att förarna har full kontroll och känner av vägen. Dunlops vinterdäck är utformade för att öka den känslan. SP IceResponse har designats för att leverera en känslig återkoppling av vägens underlag, för att ge föraren den information han eller hon behöver för att kunna reagera snabbare, samtidigt som den ökar bilens prestanda och det fullständiga upplevelsen av vinterkörningen.

– Med lanseringen av Dunlop SP IceResponse kan vi erbjuda förare ett vinterdäck som kombinerar några av de mesta innovativa teknologier som finns på marknaden idag. Vi har testat det på väldigt krävande testbanor och de visar att de kan leverera en precision i väghållning som till och med de mest krävande förarna förväntar sig av ett däck. I Norden betyder det att bilentusiaster kan fortsätta att njuta av sin körning med full kontroll, även i de mest extrema vinterförhållanden, sammanfattar Magnus Lord-Arenander

Touch Technology – känn vägen

Att känna feedbacken från vägen och kunna reagera på detta är ett tvåvägs kommunikationsflöde. Ju bättre föraren känner vägen, desto mer exakta blir styrimpulserna. Genom att öka feedbacken från vägen kan förare förnimma och känna vägbanan bättre. Med Dunlop Touch Technology kan bilentusiaster flytta sina gränser för körningen ytterligare. Med ökad kontroll, banar det väg för det allra viktigaste: oslagbar körglädje.

Som en del av Touch Technology bygger SP IceResponse på Dunlop’s Multi Radius Tread Technology (MRT). MRT ger betydande fördelar, en väsentligt mycket bättre fördelning av trycket över hela vägkontaktytan, vilket ger en plattare mönsterprofil och ett större s k fotavtryck. Effekten blir en betydligt bättre väghållning från rak väg in i en kurva, mer stabilitet och ökad vägkänsla som också bidrar till ökad stabilitet och precision. Tillsammans med en effektiv placering av dubbarna ökar både feedback från vägen, körkontroll och väggrepp i både torrt och vått.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige

Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181