Goodyears nordiska vinterdäck tar säkerheten på is och snö till nya nivåer

Goodyears nordiska vinterdäck tar säkerheten på is och snö till nya nivåer

Goodyears nya dubbdäck UltraGrip Ice Arctic har blivit en flerfaldig testvinnare i vinterns däcktester. Det nya däcket har kammat hem förstaplatsen i ansedda tidskrifter som Tekniikan Maailma (Finland), Motor (Norge), Tehnikamaailm (Estland) och Aftonbladet. Dessutom blev det stadigt testvinnande nordiska dubbfria vinterdäcket UltraGrip Ice+ det bästa nordiska vinterdäcket i Aftonbladet Bil (7/2012). Med dessa imponerande resultat kan Goodyear konstatera att den nya generationen nordiska dubbade och dubbfria vinterdäck har blivit väl mottagna i motorpressen.

- Att ta fram ett dubbdäck som klarar de strängaste nordiska vinterförhållandena är redan det en stor utmaning, säger Fabien Desarcon, Goodyear Marketing Manager EMEA. Vi är oerhört stolta över UltraGrip Arctics resultat och överlägsna prestanda på alla typer av vintervägar jämfört med huvudkonkurrenterna. Vi utvecklade däcket så att det skulle vara ett pålitligt vinterdäckför några av de tuffaste vägförhållandena i världen och resultaten bekräftar att vi har lyckats, fortsätter Fabien.

IAftonbladet Bil Nr 7/2012, en bilaga till Sveriges största kvällstidning, framhävs Goodyear som en flerfaldig testvinnare:

”Goodyear Ultra Grip Ice Arctic presterar mycket säkert på is och snö, i synnerhet broms- och accelerationsförmågan imponerar”.

I den finska tidskriften TekniikanMaailma 17/2012, där Goodyear UltraGrip Ice Arctic också kammade hem förstaplatsen, skrev tidningen: ”Däcket är lätt att manövrera och har utmärkt och exakt styrrespons i extrema situationer” – och det är bara två av många positiva recensioner från nordiska tidskrifter som har testat Goodyeardäck i år.

Även det nordiska dubbfria däcket Goodyear UltraGrip Ice+ har skördat stora framgångar i årets däcktester. Följt av starka testresultat och en plats på prispalleni flera tidskrifter, som Tuulilasi (Finland) och Teknikens Värld, blev Goodyear UltraGrip Ice+ utsett till testvinnare i sin kategori i Aftonbladet Bil Nr 7/2012 , med kommentaren:

”Goodyear tillverkar årets bästa dubbfria däck, mest för att det saknar egentliga svagheter”.

Förstaplatsen grundas på de stabila egenskaperna hos UltraGrip Ice+ med både utmärkt grepp på snö och is liksom pålitlig väghållning på både torra och våta vägar.

De starka resultaten från vinterns tester är en bekräftelse på att Goodyears innovativa produktutveckling har lönat sig. UltraGrip Ice Arctic gör nu Goodyears premiumsortiment med vinterdäck komplett. Med ett brett utbud av vinterdäck, både med och utan dubb, erbjuder bolaget en ny generation däck som klarar av vinterns utmaningar och som särskilt tillgodoser våra nordiska behov..

UltraGrip Ice Arctic – en testvinnare med innovativt greppoGoodyears UltraGrip Ice Arctic har Multicontrol Ice-teknik med innovativa nya riktade dubbar som ger bättre kontroll på is. Den nya dubbtekniken med sin avancerade stiftform och stomlåsningsgeometri säkerställer att dubben bibehåller sin riktade position och effektivitet på is. För bättre väghållning har dubben en vass framkant som stärker greppet på is vid acceleration. De vissa sidokanterna ger både lateralt grepp och kurvtagningsförmåga på is, medan en bredare bakkant ger effektiv bromsning. Den optimala dubbfördelningen är framtagen för att ge lägsta möjliga bullernivå.

Hela Goodyear UltraGrip Ice Arctics konstruktion och slitbana är dessutom utvecklad för att ge en säkrare körning på snö, med raka V-formade sajpningar som får klacken att fungera som en dynamiskt sicksackformad yta när den kommer i kontakt med snön, vilket ger bättre grepp. Det kombineras med taggiga kanaler som fångar upp snön lokalt och därmed förbättrar friktionsenergin.

UltraGrip Ice+ - den dubbfria nordiska mästaren

Goodyear UltraGrip Ice+ är specialframtagen för nordiska vintervägar och har bland annat den innovativa ActiveGrip Technology som ger däcket optimal kontakt med vägbanan och bättre prestanda på is. Slitbanan har en gummiblandning med två lager som vart och ett har ett eget sajpningsmönster. Dessa hybridsajpningar är särskilt konstruerade för att ge längsgående styvhet genom slitbanedjupen, vilket ger optimalt grepp på snö och is under hela däckets livslängd.

1 Goodyear UltraGrip Ice Arctic är en av tre testvinnare i Tekniikan Maailma 17/2012, Tehnikamaailm,10/2012, Motor 7/2012 och en av två i Aftonbladet Bil 7/2012. 205/55R16 94T, 12 dubbdäck i test.

2 Goodyear UltraGrip Ice+ testvinnare i Aftonbladet Bil #7/2012. 205/55R16 94T. 9 nordiska dubbfria däck däck i testet.