Goodyears däckpatruller ska främja en säkrare körning

Goodyears däckpatruller ska främja en säkrare körning

I en mönsterdjupsmätning som Goodyear lät genomföra under sommaren 2011 framkom det att sju procent av alla bilister i Sverige kör på dåliga däck där mönsterdjupet är mindre än 3 millimeter. Endast hälften av alla fordon på landets vägar har däck som ”anses” säkra. Det är med avstamp i denna mätning som Goodyear nu återigen genomför Road Safety Week, ett initiativ som ska sprida kunskap om vikten av att köra med bra däck.

För Goodyear är vägsäkerhet av högsta prioritet vid utvecklingen av däck. Men för att säkerheten på vägarna ska öka måste bilägarna bli mer medvetna om den inverkan däckets mönsterdjup har på vägsäkerheten, då för litet mönsterdjup minskar vägkontakten. Nu fortsätter Goodyear sitt fleråriga vägsäkerhetsinitiativ Goodyear Road Safety Week genom att skicka ut däckpatruller på Sveriges parkeringsplatser för att undersöka mönsterdjupen på våra bildäck. Mätningar och informationsinsatser kommer att genomföras på flera platser i Sverige, bland annat i Sundsvall, Stockholm och Göteborg.

– Hösten är en av årets mest olycksdrabbade trafikperioder och det är viktigare än någonsin att se till att bilens däck är i bra skick. Med Road Safety Week vill vi komma ut i landet och informera om mönsterdjupets betydelse för en tryggare körning. Tyvärr är det många bilister som glömmer bort att kontrollera sådant och därför känns det oerhört viktigt att genomföra den här kampanjen, säger Sophus Broberg, marknadschef i Sverige för Goodyear Dunlop.

Sommardäck är olagliga när mönsterdjupet är mindre än 1,6 millimeter, för vinterdäck ligger gränsen på 3 millimeter. Även om däckens slitning ligger inom det tillåtna gränsvärdet innebär ett mönsterdjup på mindre än 3 millimeter på ett sommardäck att både bromssträckan och risken för vattenplaning ökar.

Här kommer Goodyears Road Safety Week att befinna sig:

Sundsvall, 29/8-1/9

Stockholm, 5/9-8/9

Jönköping, 12/9-15/9

Göteborg, 19/9-22/9

Helsingborg, 26/9-29/9

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 69 000 anställda och tillverkning på mer än 52 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio, och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas framtidens produkter som sätter branschstandarden för prestanda. Goodyear grundades 1898 och företagets innovationer har satt nya standarder för bilindustrin i mer än 100 år.

För mer information:  http://www.goodyear.se

.