Goodyear utvecklar ett unikt UUHP-däck för 2023 Maserati GranTurismo

Goodyear utvecklar ett unikt UUHP-däck för 2023 Maserati GranTurismo

• Bilen kommer att utrustas med Goodyear Eagle F1 SuperSport UUHP-däck
  • Virtuella simuleringsmetoder har använts vid utvecklingen av OE-däckspecifikationen

Goodyear har jobbat med Maserati, den italienska tillverkaren av lyxsportbilar, för att utveckla ett unikt däck för olika versioner av deras nya GranTurismo. Bilen kommer att släppas med V6-dubbelturbo med två olika prestandanivåer.

Bilen utrustas med Goodyears Eagle F1 SuperSport, som ingår i Goodyears UUHP-sortiment (ultra-ultra-högprestanda). Den välbekanta SuperSport-prestandan kommer att bli standarden på nya GranTurismo, och utvecklingsarbetet har tagits ett steg längre för att finjustera däcket efter de nya Maserati-modellernas egenskaper. Däcken kommer att märkas med MGT, vilket innebär att de har utvecklats specifikt för det italienska bilmärket.

Goodyear utvecklade Eagle F1 SuperSport-sortimentet för att erbjuda överlägsen prestanda förextrema väg- och racingbilar. Däcken har utvecklats med samma teknik som de racingdäck som tagit olika team till segern i några av världens mest prestigefyllda lopp, inklusive 24 Hours of Le Mans. Lärdomarna från Goodyears inblandning i många ledande racingmästerskap har överförts direkt till Eagle F1 SuperSport-däcket för att ge förare överlägset grepp, väghållning och stabilitet på torra och våta vägar.

Ett däck som utvecklats med virtuell simulering

Goodyear och Maserati har samarbetat för att använda virtuell simulering för att utveckla däcken som monterats på GranTurismo. Simuleringen har dragit ner på antalet prototypdäck som tagits fram, vilket gör design- och utvecklingsprocessen för högpresterande däck mer hållbar. Övergången från flera versioner av fysiska prototypdäck sänker också kostnaden och höjer effektiviteten då enorma datamängder kan samlas in med virtuella FoU-metoder.

Goodyear är en av de första tillverkarna som tillämpar teknologin för att driva fram innovation i en sektor som snabbt förändras. Simulering är nu en avgörande del i utvecklingen av däck för vägar och racingbanor.

Istället för att använda råmaterial för att tillverka en liten mängd prototypdäck skapas avancerade däckmodeller i en virtuell värld där tusentals varianter kan beräknas och experimenteras med i simulatorn. Det sparar in på de stora kostnaderna som är förknippade med traditionell däcktestning.

Stefano Sangermano, Model Chief Engineer på Maserati sa följande: ”Vi är riktigt nöjda med samarbetet som vi har utvecklat med Goodyear för nya GranTurismo. Deras anpassade Eagle F1 SuperSport är det perfekta tillvägagångssättet för vår nya modell, och utvecklingen med virtuella simulationer har varit till stor hjälp då det underlättat arbetet mellan FoU-teamen i våra företag”.

Hans Vrijsen, Managing Director OE på Goodyear kommenterade: ”Det har varit spännande att se hur däcket har utvecklats efter att Maserati valde Goodyear som UUHP-däckleverantör för nya GranTurismo. Vi befinner oss i en teknisk miljö som utvecklas snabbt, vilket innebär att simulationer nu spelar en avgörande roll i Goodyears forskning och utveckling. Simulationer användes för att ta fram däck- och fordonsmål, begränsa däckdesignens omfattning och reducera antalet fysiska utvecklingsloopar. Goodyear strävar efter att omfamna nya teknologier och metoder. Projektet med Maserati är en fallstudie för vad som komma skall.”

Maserati GranTurismo (Nettuno)

Eagle F1 SuperSport