Goodyear stärker det prisbelönta sortimentet med EfficientGrip Compact 2

Goodyear stärker det prisbelönta sortimentet med EfficientGrip Compact 2

Nya sommardäck på 14 och 15 tum för personbilar

Goodyear har presenterat lanseringen av EfficientGrip Compact 2, ett däck utformat för att optimera prestandan för kompakta bilar. Med lanseringen stärks EfficientGrip-sortimentet i segmentet för små personbilar.

EfficientGrip Compact 2 ingår i den prisbelönta familjen EfficientGrip som också inkluderar modeller som EfficientGrip Performance 2, EfficientGrip 2 SUV och EfficientGrip Cargo 2. Däcket är ett tillägg i ett redan brett sortiment av Goodyear däck och omfattar dimensionerna 14 och 15 tum. Premium sommardäcksegmentet står för 49 % av den nordiska marknaden för kompaktbilar.1

Eftersom sortimentet innehåller så många storlekar kan EfficientGrip Compact 2 täcka över 75 % av den aktuella marknaden för kompakta bilar.

Däcket har tekniska förbättringar som Dry Stability Technology som maximerar däckets kontaktyta för att leverera bättre prestanda. Detta uppnås med ett optimerat mönster på skuldrorna.

Goodyears Wet Grip Technology ger även ett optimalt grepp på vått väglag tack vare kanterna med hög greppförmåga som även forslar undan ytvatten. Sajpningar leder bort vatten från kontaktytan för att ytterligare stärka prestandan på vått väglag.

Sonia Leneveu, Director Marketing Consumer Europe, Goodyear: ”EfficientGrip Compact 2 ger bättre prestanda till vårt sortiment av däck för kompakta bilar. Det är ett viktigt marknadssegment i branschen, och det betyder att vi nu har ett ännu bredare produktutbud. Goodyears prisbelönta EfficientGrip-sortiment fortsätter att bli starkare och starkare då vi nu täcker en större del av bilmarknaden än någonsin tidigare.”

(1)Källa: Europool 2022, fälgar till sommardäck på 16 tum och under.