Goodyear presenterar EQMAX och EQMAX ULTRA: en ny generation premiumdäck för lastbilar med fokus på hållbarhet och prestanda

Goodyear presenterar sitt senaste sortiment med premiumlastbilsdäck – Goodyear EQMAX och EQMAX ULTRA. De har utformats för att uppfylla de föränderliga kraven inom transportbranschen med ett högre fokus på användning av hållbara material, bränsleeffektivitet och mångsidighet. Detta gör däcken väl lämpade för olika användningsområden, från fjärrtransporter till regional transport.

Med lanseringen av Goodyear EQMAX och EQMAX ULTRA introducerar Goodyear ett däcksortiment vars syfte är att stötta hållbarhet och prestanda för att möta behoven inom transportsektorn som finns idag. Branschföreskrifter inför hårdare utsläppsstandarder vilket gör att behovet av nya produkter och lösningar ökar.

Beroende på däckdimension är däck från sortimenten Goodyear EQMAX och EQMAX ULTRA tillverkade med upp till 55 % hållbara material[1], inklusive ingredienser som silika baserat på förbrända risskal (RHA).

Avancerade gummiblandningar för längre körsträcka och bränsleeffektivitet

Däcken i sortimenten EQMAX och EQMAX ULTRA har en ny gummiblandning för slitbanan som innehåller en högre halt silika. De ger upp till 20 % längre körsträcka[2] och upp till 6 % förbättrat rullmotstånd[3] jämfört med däckens föregående modeller. Gummiblandningen med hög slitstyrka innehåller silika och den är utformad för att förbättra slitage och sänka värmeuppbyggnad, ge lägre rullmotstånd, längre körsträcka, bättre bränsleeffektivitet och längre livslängd.

Utöver slitbanans förbättringar, innehåller stommens nya materialblandning också silika, som bidrar till lägre värmeuppbyggnad i stommen vilket i sin tur ger lägre rullmotstånd och ökad slitstyrka på lång sikt. Förbättringarna hjälper däcken i serierna EQMAX och EQMAX ULTRA att bidra med långsiktig tillförlitlig och kostnadseffektiv prestanda, vilket potentiellt kan vara en stor fördel för åkerier.

Goodyear EQMAX och EQMAX ULTRA bygger vidare på huvudegenskaperna i FUELMAX ENDURANCE och FUELMAX PERFORMANCE sortimenten. Goodyear EQMAX och EQMAX ULTRA drivdäck kan även bidra med bättre grepp med ett riktningsbestämt mönster med högt slitbanedjup. Det nya däcksortimentet ger också robustare styrdäck vilket reducerar risken för skador och ojämnt slitage. I serien EQMAX T ULTRA, som utformats för släpvagnar, har det nya slitbanemönstret fler sajpningar som ger bättre grepp och bromsförmåga i alla väderförhållanden.

Utformade för framtiden: Electric Drive Ready och RFID-teknologi

EQMAX och EQMAX ULTRA är utformade för att vara eldriftsredo - Electric Drive Ready. Detta innebär att de passar många typer av drivlinor, inklusive diesel, bensin, el och vätgas, så att man får en produktlösning för alla fordonstyper. Med en högre lastförmåga än konventionella däck i samma dimension, och ett lägre rullmotstånd, kan däcken optimera räckvidden för elfordon samtidigt som de ger robust prestanda oavsett vilken drivlina fordonet har.

Goodyear EQMAX och EQMAX ULTRA är också utrustade med radiofrekvensidentifieringstaggar (RFID). Taggarna gör att däcket enkelt kan kommunicera med molnnätverk ända ner på individuell serienummernivå, vilket möjliggör sömnlös hantering av däckflödet samt en förbättring av hanteringen av åkeriet.

**Lanseringen av däcksortimenten Goodyear EQMAX och EQMAX ULTRA är ett stort steg i vårt arbete med att stötta våra kunders hållbarhetsresor samtidigt som vi förbättrar våra produkters prestanda. De nya däcken är inte bara utformade för dagens behov – de är byggda med framtiden i åtanke och tillför flexibilitet och effektivitet till många användningsområden” säger Xavier Fraipont, Vice President Commercial EMEA på Goodyear.

De nya däcksortimenten Goodyear EQMAX och EQMAX ULTRA presenteras för allmänheten på Goodyears utställning under IAA Transportation-mässan som pågår i Hannover mellan 16–22 september 2024. Besök Goodyear i hall 21, monter B38 på IAA Transportation 2024 och upptäck hur Goodyears innovativa produkter och lösningar kan transformera din åkeriverksamhet.

Om Goodyear EQMAX och EQMAX ULTRA:

Nytt sortiment som utformats för att möta olika krav inom transportsektorn med inriktning på effektivitet och hållbarhet. Goodyear EQMAX och EQMAX ULTRA släpps till alla axlar – styr-, driv- och släpaxlar – för att tillgodose olika fordonsupplägg och bidra med lägre utsläpp och maximal bränsleeffektivitet.

Goodyear EQMAX: omfattar EQMAX S och EQMAX D som ger flexibel och balanserad prestanda för motorvägar och landsvägar – ett bra alternativ för olika körförhållanden.

Goodyear EQMAX ULTRA: för kunder som prioriterar bränsleeffektivitet och lägre CO2-utsläpp[4]. Sortimentet omfattar EQMAX S ULTRA, EQMAX D ULTRA och EQMAX T ULTRA. Det är optimerat för körning på motorvägar och bidrar till högre hållbarhet utan att kompromissa med prestanda. Hela EQMAX ULTRA-sortimentet (samtliga dimensioner och placeringar) har också märkningen ”A” för bränsleeffektivitet vilket återspeglar förmågan att reducera bränsleförbrukningen och andelen CO2-utsläpp.

[1]EQMAX-sortimentet innehåller upp till 55 % hållbara material.

Goodyear definierar hållbart material som biobaserat (definieras som ett material av biologiskt ursprung (källa: ISO 14021)); förnybart; eller återvunnet (definieras som ett material som har bearbetats på nytt från återvunna material (källa: ISO 14021)); eller en produkt som använder eller bidrar till andra förehavanden som utformats för att främja resurskonvertering och/eller minskade utsläpp, inklusive ISCC PLUS massbalansering (definieras som en certifiering som verifierar vår förmåga att spåra mängd och hållbarhetsegenskaper för cirkulära och/eller biobaserade material i värdekedjan, och att tillskriva detta i enlighet med verifierbar bokföring (källa: www.iscc-system.org/certification/chain-of-custody/mass-balance/)).

[2] Jämfört med föregångare baserat på Goodyears interna data

[3] Jämfört med föregångare baserat på Goodyears interna data

[4] Ny gummiblandningsteknik i EQMAX-sortimentet bidrar till längre körsträcka, lägre rullmotstånd och bränsleförbrukning, och därmed även lägre CO2-utsläpp. Baserat på Goodyears interna data.