Goodyear och Rainer Zietlow slår nytt världsrekord

Goodyear och Rainer Zietlow slår nytt världsrekord

Racingföraren Rainer Zietlow har klarat utmaningen att köra från nordligaste Norge till sydligaste Sydafrika på mindre än 22 dagar (21 dagar och 16 timmar). Under resan på mer än 17.000 körda kilometer har endast ett set av Goodyear Wrangler-däck använts.

Cape Agulhas, Sydafrika – 14 oktober 2014: Rainer Zietlow och hans Challenge4 team har satt ett nytt världsrekord för den snabbaste bilresan mellan Nordkap i Norge till Cape Agulhas i Sydafrika. Deras Volkswagen Touareg V6 TDI utrustades med Goodyear Wrangler HP-däck för SUV och 4X4 fordon. De avslutade resan på 17.752 kilometer på rekordtiden 21 dagar och 16 timmar. Teamet satte igång sin resa från Norge den 21 september 2014 och slog det befintliga världsrekordet på 28 dagar från Nordkapp till Cape Agulhas.

Rekordförsöket blev fördröjt efter en incident i Tanzania där bilen skadades av en kollision med ett annat fordon vilket ledde till reparationer i 13 dagar. Om inte händelsen i Tanzania hade inträffat beräknas teamet ha avslutat utmaningen på 8 dagar och 10 timmar.

Rainer och hans team använde endast en uppsättning av Goodyear Wrangler HP-däck på resan som innefattade utmanande terränger och extrema väderförhållanden, däribland översvämningar, lera och off-road körning. Utrustningen har med andra ord satts på prov i varje skede av den 17.752 kilometer långa resan.

– Goodyear Wrangler-däcken var utan tvekan de däck som var bäst anpassade för Rainers VW Touareg V6 TDI. Vi är mycket stolta över att ha hjälpt Challenge4 teamet att klara denna fantastiska utmaning. Genom världsrekordet har vi bevisat att vår passion tillsammans med hundra år av innovation med fokus på högre säkerhet leder till framgång, säger Hans Vrijsen, Marketing Director EMEA.

- Vi har haft tillgång till exceptionell utrustning, vilket har varit en starkt bidragande anledning till att resan från Norge till Sydafrika blivit så framgångsrik. Att passera genom olika klimatzoner och möta olika typer av utmaningar, inte minst när bilen behövde repareras efter vår olyckliga kollision i Tanzania, har varit det ultimata testet för Touareg och Goodyears Wrangler HP-däck för SUV och 4X4 fordon. Båda levde upp till förväntningarna, vilket bevisar deras kvalitet och uthållighet, tillägger Rainer Zietlow.

Zietlow och hans Challenge4 team kommer nu att delta på en rad internationella mässor genom Afrika, Mellanöstern och Europa, där de kommer att presentera den utrustning som används för världsrekordförsöket.

Zietlow kommer nu att donera 20 eurocent per körd kilometer till SOS Barnbyar i Zambia och Sudan. Även Goodyear kommer att skänka pengar genom att fördubbla summan som donerats av Zietlow. Ytterligare information

För bilder, videoklipp, och fakta om aktiviteten, besök: http://www.touareg-capetocape.com

Goodyear är ett av världens största däckföretag.
Företaget har cirka 69 000 anställda och tillverkning på mer än 51
anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i
Akron, Ohio, och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas framtidens produkter som
sätter branschstandarden för prestanda. Goodyear grundades 1898 och företagets
innovationer har satt nya standarder för bilindustrin i mer än 100 år. För
mer information: http://www.goodyear.se

.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige

Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181