Goodyear möter efterfrågan på premiumdäck med balanserad prestanda

Goodyear möter efterfrågan på premiumdäck med balanserad prestanda

Enligt en ny studie som däcktillverkaren Goodyear låtit genomföra tittar fler än fyra av fem bilister på däckets prestanda innan de bestämmer sig för ett köp.

En vanlig missuppfattning är att bilförare sällan bryr sig om olika däcktyper och varumärken. En ny studie från Ipsos visar dock att många anser att det är viktigt att ha rätt däck och att de undersöker däckens prestanda noggrant innan de bestämmer sig för ett köp.

Resultaten från studien visar att 73 % av de tillfrågade anser att däck är ”väldigt viktiga” eller ”viktiga”. Att däcken hjälper dem att köra säkrare (37 %), få kontroll över bilen i alla väderförhållanden (16 %), förbättra bilens väghållning (10 %) och spara pengar på bränsle (8 %). Fler än fyra av fem2 svarande uppger att de undersöker däckens prestanda innan de bestämmer sig för vilka de ska köpa.

I takt med att elbilar blir allt populärare i Europa och i resterande världen blir förare mer medvetna om däckets påverkan på effektivitet och hållbarhet. När konsumenter i en annan undersökning från Goodyear3 blev tillfrågade vilka egenskaper de förväntar sig från ett däck som är EV-redo föredrog nästan en tredjedel (31 %) däck som håller längre, medan över en fjärdedel (27 %) tittar efter miljövänliga däck med en låg miljöpåverkan och 18 % letar efter lägre bullernivåer.

Siffrorna visar att konsumenter föredrar premiumdäck med enastående prestanda i alla förhållanden, samt effektivitet och hållbarhet. De letar med andra ord efter ett perfekt balanserat däck. Premiumdäcktillverkaren Goodyear strävar efter att tillgodose det här behovet med den senaste generationens hyllade däck i Eagle F1 Asymmetric-familjen.

Topptillverkare för sommaren 2023

Goodyear har återigen fått titeln ”Topptillverkare sommaren 2023”4 från det tyska testmagasinet Auto Bild, och därmed hyllar Goodyear som det bästa övergripande varumärket i testsäsongen för årets sommardäck. Magasinet säger att Goodyear hamnade högst upp i rankingen tre gånger med exemplariska resultat, och att de aktuella däckmodellerna Eagle F1 Asymmetric 6 och EfficientGrip 2 SUV levererar övertygande topprestanda och framtidssäkrad hållbarhet.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6: Levererar kompromisslös prestanda

Goodyears senaste UHP-däck (ultra-high performance, ultrahög prestanda) Eagle F1 Asymmetric 6 är ett steg framåt inom prestanda6 och effektivitet7. Med den senaste tekniken får förare enastående grepp, bromsförmåga och väghållning i både vått och torrt. Eagle F1 Asymmetric 6 är också EV-redo tack vare flera egenskaper. Den aerodynamiska sidoväggen reducerar luftmotståndet och ger längre körsträcka. Däcket är certifierat för högre last vilket lämpar sig för elbilsmarknadens tyngre fordon.

Däcket utsågs till vinnare i ViBilägares9 test av sommardäck tack vare dess säkra köregenskaper, grepp på vått väglag och rullmotstånd. Däcket utsågs till vinnare i Auto Bilds8 test av sommardäck bland 49 testade sommardäck. Det fick också titeln ”Eco-Master” för sin effektivitet, låga rullmotstånd och hållbarhet.

– Förare kräver idag mer av däck än någonsin tidigare, och trenderna rör sig mot informerade köpbeslut med fokus på teknik och hållbarhet, vilket bevisar att däck är mer än bara en handelsvara. Det finns många innovationer förknippade med Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 som gör det till ett välbalanserat däck. Det sammanför Goodyears köregenskaper för UHP-däck med EV-specifika funktioner, vilket är viktigt då elbilar blir allt vanligare, säger Sonia Leneveu, Director Marketing Consumer Europe, Goodyear.

1. Ipsos Category drivers and segmentation study 2022 utfördes i Frankrike, Tyskland, Italien, Polen, Spanien och Storbritannien.
  2. Ipsos Category drivers and segmentation study 2022 utfördes i Frankrike, Tyskland, Italien, Polen, Spanien och Storbritannien – 85 % av deltagarna angav att deras köpbeslut antingen baseras helt på prestanda eller en kombination av prestanda och pris.
  3. Goodyear EV tire market research 2021
  4. Auto Bild nummer 14/23.
  5. Alla magasincitat har översatts från det tyska originalet.
  6. Jämfört med föregångaren Eagle F1 Asymmetric 5. Interna test, storlek 225/45R17, testbil: Volkswagen Golf 8, testplats: Testbanan i Mireval, 2021
  7. Lägre rullmotstånd, vikt och buller jämfört med föregångaren Eagle F1 Asymmetric 5.
  8. Auto Bild: 50 testade sommardäck, dimension 225/45R18. Testbil: BMW 3 Series. Nummer 3/2023.
  9. Testvinnare, ViBilägare (#5/2023), 8 däck i test, dimension 245/40R18.