Gå direkt till innehåll
Goodyear lanserar Goodyear DrivePoint Heavy Duty – en lösning för hamntillämpningar

Pressmeddelande -

• Ett system för däckkontroll som medger automatiserad och dynamisk mätning av däcktryck vid fordonspassage.
  • Ökad drifttid, effektivitet och lägre driftkostnader för containerhanteringsindustrin.
  • Användarvänliga mobil- och webbapplikationer som stödjer proaktiv övervakning och förebyggande underhåll av maskinerna.

Goodyear lanserar en innovativ lösning för däckövervakning, DrivePoint Heavy Duty, som erbjuder underhållschefer inom containerhantering en möjlighet att förbättra det förebyggande däckunderhållet och minska fordonens stilleståndstid.

Goodyear DrivePoint Heavy Duty utgörs av en robust maskinvara och användarvänliga mobil- och webbapplikationer. Lösningen bygger på teknik som är beprövad inom lastbilsindustrin men som skalats upp och anpassats för användning i större containerhanteringsmaskiner, såsom reachstackers, grensletruckar och automatiskt styrda fordon (AGV).

I systemet ingår batteridrivna mottagare som placeras i hamnen eller inom containerområdet. När maskinerna kör förbi en mottagare sker avläsning och analys via de kraftiga och speciellt framtagna ventilmonterade däcktryckssensorerna, vilket sparar värdefull tid för operatören. Den lättinstallerade maskinvaran till Goodyear DrivePoint Heavy Duty är bara en del av lösningen. Via Goodyears kompetenscentrum Proactive Solutions finns en omfattande erfarenhet av att utveckla uppkopplade fordons- och däckhanteringsverktyg. Som en följd av detta erbjuder Goodyear DrivePoint Heavy Duty tre olika programvaror för operatörer, förare och tekniker: Goodyear FleetHub, Goodyear DriverHub och Goodyear TechHub.

Goodyear FleetHub är en specifikt utformad webb- och mobilapplikation som ger kontinuerlig information om fordonsparkens däckstatus. Den integrerade anslutningen mellan maskinens och hamnens maskinvara innebär en datadriven däckhanteringslösning och ger operatören och driftpersonalen full kontroll över maskinens däckstatus samt möjlighet till fjärrövervakning. Systemet meddelar när ett däck behöver brådskande underhåll, vilket gör att operatörerna kan hantera maskinerna på ett effektivt sätt.

Goodyear DriverHub utnyttjar samma dataströmmar men omvandlar det till information som är relevant för föraren och levererar kontinuerlig information om däckens skick. Med appen kopplad till Goodyear DrivePoint Heavy Duty får förare och operatörer stöd i att fatta lämpliga beslut när det gäller att minska däckrelaterade incidenter och att stärka hamnens säkerhet.

Med Goodyear TechHub får tekniker stöd i att enkelt hantera installationen och/eller underhållet av Goodyear DrivePoint Heavy Duty. Den intuitiva mobilappen underlättar installationen på hela fordonsparken. Den guidar användaren genom hela installationsprocessen och gör att det går snabbt att mata in rätt parametrar för varje maskintyp.

Alla tre lösningar synkroniseras med Goodyear-molnet, vilket innebär att data kan samlas in även utan nätverkskontakt.

Octavian Velcan, Managing Director OTR & Aviation EMEA: ”Containerhanteringsindustrin står inför ett enormt tryck, både vad gäller efterfrågan och kostnader. Goodyear DrivePoint Heavy Duty är därför en välbehövlig innovation i ett kritiskt skede för branschen. Tack vare de automatiserade lösningarna med stöd för både skrivbords- och mobilappar kan tidsåtgången för maskinkontroll och däckunderhåll kortas ned och operatörerna kan fokusera på att hålla maskinerna i gång.” Goodyear DrivePoint Heavy Duty har testats i en pilotstudie vid Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT)1, en av Europas ledande och mest avancerade containerterminaloperatörer. Goodyear DrivePoint Heavy Duty installerades vid ECT Euromax- och ECT Delta-terminalerna på automatiskt styrda fordon (AGV).

Testet visade att fordonen kunde underhållas effektivt och att lösningen bidrog till att förlänga däckens livslängd. Lösningen var till stor nytta vid driften av AGV då det inte krävdes några driftstopp för däckkontroll. Utökade programvarulösningar kan nu ge samma fördelar till förarstyrda containerhanteringsfordon.

Lanseringen av Drive Point Heavy Duty innebär ett tillskott till Goodyears utbud av produkter och tjänster för hamntillämpningar. År 2021 lanserade Goodyear däckmodellerna EV-4S Gen II, EV-5S Gen II och EV-4M Port Handler, som stärkte företagets breda utbud av däck för hamnverksamhet och skräddarsydda lösningar för containerhanterare, reachstackers, grensletruckar, shuttle sprinter carriers och annan liknande utrustning.

(1) - Baserat på pilotstudien som genomfördes på Hutchison Ports ECT Rotterdam mellan april och december 2021