Goodyear informerar om sina hållbarhetsframsteg, i ansvarsrapporten för 2022

Goodyear informerar om sina hållbarhetsframsteg, i ansvarsrapporten för 2022

Goodyear Tire & Rubber Company har publicerat sin rapport om företagsansvar 2022. I rapporten beskrivs hur företaget, genom att integrera hållbarhet i hela verksamheten, har bidragit till att skapa värde för både interna och externa intressenter. Rapporten beskriver också Goodyears framgångar vad gäller att nå kortsiktiga och långsiktiga hållbarhetsmål.

”Hållbarhet är en nyckelkomponent i vår affärsstrategi, och en viktig del av vår kultur”, säger Chairman, CEO and President Richard J. Kramer. ”2022 blev våra medarbetares arbete runt om i världen ett tydligt tecken på vårt engagemang inom etiska och hållbara processer, material och program. Vår senaste ansvarsrapport beskriver var vi befinner oss på vår hållbarhetsresa – framsteg, utmaningar, vår plan för att minska koldioxidutsläppen samt vad vi kan vänta oss framöver – och hur vi arbetar med kunder och intressenter för att bidra till att skapa en bättre framtid.”

Goodyear-rapporten 2022 är uppbyggd med utgångspunkt i företagets ramverk för företagsansvar, Goodyear Better Future: ansvarsfull anskaffning, hållbar verksamhet, avancerad mobilitet och inspirerande kultur. Här beskrivs några av de viktigaste punkterna i rapporten.

Ansvarsfull anskaffning: Goodyears forskare och tekniker utvecklade ett prototypdäck bestående av 90 % hållbara material, och fortsatte därmed att göra betydande framsteg mot företagets mål att senast 2030 introducera ett däck av 100 % hållbara material.* Prototypdäcket innehåller 17 beståndsdelar, däribland fyra olika kimrökstyper producerade från biometan, koldioxid, pyrolysolja från däck som nått slutet av sin livslängd samt växtbaserad olja; sojaolja; kiseldioxid från risskalsaska; biologiskt förnybart harts från tall.

Hållbar verksamhet: Goodyear fortsatte arbetet med att minska sin miljöpåverkan. 2022 ökade företaget användandet av förnybar elektricitet, till 34 % för de globala tillverkningsprocesserna – från 3 % 2019.

Avancerad mobilitet: Under 2022 fortsatte Goodyear att sätta fokus på att förbättra bränsleeffektiviteten genom att uppnå 32,9 % minskning av rullmotståndet och 9,4 % minskning av däckvikten i bolagets globala konsumentportfölj jämfört med en baslinje från 2005.

Inspirerande kultur: Under 2022 utökade antalet medarbetare som är medlemmar i Goodyears ERG:er (Employee Resources Groups) med 6 %. 2022 blev också en milstolpe för en av dessa ERG:er, då Akron-baserade Goodyear Women’s Network (GWN) firade 100-årsjubileum.

Goodyears rapport för 2022 utvecklades med utgångspunkt i GRI-standarderna (Global Reporting Initiative).

Goodyears rapport om företagsansvar 2022 finns på Goodyear Corporate Responsibility-webbplatsen.

*Ett hållbart material definieras som biobaserat/förnybart, återvunnet material eller ett material som kan produceras med hjälp av, eller för att främja, hållbara metoder som bevarar resurser och/eller minskar utsläpp, däribland massabalansmaterial.