Goodyear förbättrar bränsleförbrukning med hjälp av risskal

Ny metod återanvänder avfall för att framställa miljövänligare däck

Stockholm, Sverige – Oktober 6, 2014: Varje år skördas mer än 700 miljoner ton ris[i] och de stora mängderna av rester förbränns ofta för att framställa elektricitet. Goodyear har nu tagit processen ett steg längre. Askan från de brända risskalen kan nämligen användas till att framställa silica. Det används bland annat till att förbättra däckets styrka och minska rullmotståndet. Den nya metoden är mer miljövänlig än tidigare mer traditionella tillvägagångssätt, utan att ge avkall på kvalité.

Under två år har Goodyear utvecklat den nya framställningsmetoden på sitt innovationscenter i Akron, Ohio. Testerna har visat att däckprestandan är på samma nivå som de som tillverkats med de
traditionella teknikerna.

Vid produktionen blandas silica med gummit för att öka däckets styrka och för att minska rullmotståndet. Detta leder i sin tur till minskad bränsleförbrukning. Det har också en positiv effekt på däckets grepp vid körning på vått underlag.

–Användningen av den nya metoden ger Goodyear ett alternativt tillvägagångssätt vid framställande av silica. Men det innebär framförallt att vi kan minska vår klimatpåverkan genom att använda en stor del av de risskal som annars hade slängts. Vi tycker att det är ett bra exempel på Goodyears stora engagemang för innovation och ett miljövänligare och hållbarare levnadssätt, säger Joseph Zekoski, Interim Chief Technical Officer på Goodyear.

Goodyear har nu inlett förhandlingar med potentiella leverantörer för att kunna köpa in risskalsaska för att fortsätta framställa sina däck med denna metod.

Om du vill veta mer om Goodyears engagemang för miljön, besök hemsidan http://www.goodyear.com/responsibility.

[i]
Enligt Food and