Goodyear designar däck till Lancias konceptbil

Goodyear designar däck till Lancias konceptbil

Specialanpassning, aerodynamik och design står i centrum för det senaste samarbetet mellan Goodyear och Lancias nylanserade varumärke.

Goodyear fick i uppdrag att ta fram ett skräddarsytt däck till den nya konceptbilen Lancia Pu+Ra HPE.

Det första fordonet i Lancias nya satsning är en 100 % elektrisk konceptbil. Bilen är ett lysande exempel på varumärkets vision när det gäller design, hållbarhet, elektrifiering och teknologi.

Goodyear har utvecklat ett unikt konceptdäck som med en specialanpassad design av däckets sidovägg ger en sömlös integrering av fordonets fälg med däcket och bidrar till konceptbilens lyxiga och exklusiva utseende.

Däckets sidovägg ger en hög aerodynamisk prestanda och förbättrar energieffektiviteten. Det har också en särskild konstruktion för att klara elbilarnas omedelbara vridmoment.

Laurent Colantonio, Goodyears Senior Director Technology Consumer EMEA, sade: ”I år firar Goodyear sitt 125-årsjubileum, så det är ett fantastiskt tillfälle att samarbeta med Lancia inför relanseringen av deras ikoniska varumärke. Det är ett historiskt ögonblick där två pionjärer inom bilvärlden återförenas.

Vi är mycket glada över att ha fått arbeta med det här konceptdäcket. Det fick oss att tänka utanför ramarna när det gäller specialanpassning, aerodynamik och design.

Det var viktigt att förena vår tekniska kompetens med Lancias för att kunna producera en sömlös kombination av däck och fälg, som förbättrar energieffektiviteten och samtidigt är estetiskt tilltalande.”

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 74 000 anställda och tillverkning på mer än 57 anläggningar i 23 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige

Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181