Goodyear Blimp: En ikon i skyarna över Le Mans

Goodyear Blimp: En ikon i skyarna över Le Mans

I flera årtionden var Goodyear Blimp ett regelbundet inslag på stora racing-, sport- och kulturevenemang i Europa och sedan dess efterlängtade återkomst på Le Mans 2020 har Goodyears svävande ikon blivit en familjär syn igen över Circuit de la Sarthe.

För femte året i rad kommer Goodyear Blimp att flyga över Le Mans under tävlingshelgen och själva loppet, både som ett roligt inslag för de hundratusentals fansen nere på banan och en riktigt spektakulär åskådarplats för gäster med en Goodyear Blimp flygbiljett.

Goodyears luftburna ambassadör i över hundra år

Den första Goodyear Blimp lämnade marken på 1910-talet, och Goodyear spelade en stor roll i att utveckla den nya formen av luftburna resor. På 1950-talet började Goodyear Blimp användas för att filma TV från luften. Den gjorde sin debut med Rose Parade och matchen i amerikansk collegefotboll på Rose Bowl American år 1955 som branschens första luftburna kameraplattform. Sedan dess har Goodyear Blimp varit ett permanent inslag på evenemang från Super Bowl till kungliga bröllop och allt däremellan.

Idag är tre Goodyear Blimps aktiva i USA från baser i Ohio, Florida och Kalifornien. Varje år besöker de cirka 200 evenemang. År 2020 debuterade en fjärde Goodyear Blimp i Europa. Den besökte 24-timmarsloppet på Le Mans och Nürburgring, men gjorde även enormt uppskattade besök till städer som London, Köpenhamn och Milano.

Den europeiska Goodyear Blimp har sitt nya hem på Essen/Mülheim flygplats i tyska Rhine-Ruhr-regionen och mäter 75 meter i längd, 19,5 i bredd och 17,4 i höjd vilket gör den till den största av sitt slag i hela världen. Den har en total volym på 8 425 m3 och fylls med helium som är en brandsäker gas som används i moderna luftskepp av säkerhetsskäl.

Tekniskt sett är modellen ett semifast Zeppelin NT-luftskepp som är identisk med de tre Goodyear Blimps som flyger i USA. Den drivs av tre motorer med 200 hästkrafter som gör att luftskeppet kan komma upp i en hastighet på 125 km/h och flyga 1 000 km. Luftskeppet följer oftast stora vägar och motorvägar på max 3 000 meters höjd så att markbesättningen kan följa den för navigations- och kommunikationssyften.

Ett fullspäckat schema för Le Mans

Över fredag, lördag och söndag på Le Mans har Goodyear Blimp ett fullspäckat schema med över 20 timmars planerad flygning. Med plats för 14 passagerare åt gången kommer en grupp utvalda VIP-gäster och journalister få möjligheten att se loppet från de stora panoramafönstren 300 meter upp i luften.

Luca Andreoni, Head of Brand Consumer Europe, Goodyear: ”Goodyear Blimp är en sann ikon som varit vår luftburna ambassadör på många olika internationella sport- och kulturevenemang över flera årtionden. Sedan Goodyear återvände till 24 Hours of Le Mans år 2020 har den varit ett populärt inslag på Circuit de la Sarthe också. I år är det dags för Goodyears största Le Mans sedan återkomsten, och Goodyear Blimp är med på resan. Se till att titta upp om du befinner dig på banan!”