Framtidens generation om mobilitet: Innovativ teknologi önskas men säkerhet prioriteras

I takt med befolkningsökningen, den ekonomiska utvecklingen och framsteg inom teknologin ökar behovet och utvecklingen av mobilitet. Det visar undersökningen ”ThinkGoodMobility” från Goodyear i samarbete med ThinkYoung.

Sverige är ett av 12 länder som är med i undersökningen där 2 500 universitetsstudenter i åldrarna 18-30 år deltagit. De svenska studenterna studerar vid Göteborgs Universitet, Lunds Universitet, Handelshögskolan i Stockholm eller Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.

När det kommer till mobilitet är bilen en av de viktigaste faktorerna i många människors vardag. Om tio år önskar studenterna i undersökningen, så kallade Millenials, att bilarna kommer att vara smarta, prisvärda och de ska kunna vara anslutna till andra bilar i trafiken. Men att utveckla smarta egenskaper och cool teknologi anser studenterna också vara de svåraste utmaningarna för bilindustrin. Att hänga med i den teknologiska utvecklingen anser 56 procent vara den allra svåraste utmaningen. Men samtidigt som de visar ett stort intresse för innovativa funktioner vill de också ha intelligenta system som tar hänsyn till säkerheten.

Smarta säkerhetsfunktioner – viktigaste förändringen inom mobilitet

På frågan om vilka förändringar de svenska studenterna helst vill se inom mobilitet innan 2025 hamnar smarta säkerhetslösningar i topp med 46 procent. Därefter följer möjligheten för bilar att kunna kommunicera med varandra så att de kan förutse och anpassa sig till plötsliga förändringar, det uppger 29 procent av svenskarna.

Även när det kommer till däcken önskas teknologiska lösningar som ökar säkerheten. Fyra av tio svenska studenter, 39 procent, ser helst att framtida däck har sensorer som visar när däcken inte längre är säkra att köra med. Sensorerna ska visa när däcken behöver kontrolleras eller bytas ut.

– Millenials är extremt erfarna när det kommer till teknologi, så det är inte förvånande att de vill ha smarta och anslutna bilar inom de närmsta tio åren. Eftersom säkerhet är så viktigt för oss är det väldigt kul att se att studenterna värderar det lika högt som ny teknologi. Vi håller oss ständigt uppdaterade om den senaste teknologin inom bilindustrin så att vi kan komplettera våra däck med bilarnas säkerhetssystem för att kunna leverera en högre prestationsnivå, säger Carlos Cipollitti, General Director på Goodyears Innovationscenter i Luxemburg.

Säkerheten ifrågasätts av Millenials när det kommer till förarlösa bilar

Inom bil- och IT-industrin är självstyrande bilar ett hett ämne, men när de svenska studenterna får uttala sig om ämnet är det bara 15 procent som vill att bilarna ska vara helt självstyrande. En klar majoritet på 85 procent vill hellre att nivån av självstyre är låg eller medel och anser att det räcker med egenskaper som cruise control och anti-lock brakers.

Anledningen till skepsisen mot förarlösa bilar är att respondenterna har lågt förtroende för tekniken. Den främsta orsaken är tillförlitligheten, vilket fler än hälften (54 procent) uppger. Ett annat hinder för att få förare att vilja köra med självstyrande bilar är relaterat till säkerhets- och integritetsfrågor (38 procent), eftersom man inte vill bli GPS-spårad eller dela data.

Trots denna misstro för självstyrande bilar är en framtid med dem inte helt uteslutet bland Millenials som också ser positiva förändringar inom mobilitet. De främsta fördelarna, identifierade av de svenska studenterna, är reducerade trafikolyckor (53 procent), ökad mobilitet för människor som inte kan köra själva (37 procent), minskad stress för förare (32 procent) och minskade trafikstockningar (26 procent).

För hela undersökningsresultatet vänligen besök ThinkGoodMobility.com.

Om undersökningen

Studien genomfördes av ThinkYoung på uppdrag av Goodyear för att bättre förstå de ungas åsikter kring framtidens mobilitet. Undersökningen innefattade 15 frågor som besvarades av tunga människor i åldrarna 18-30 år som studerar naturvetenskap, teknologi, ingenjörsteknik, konst och design eller matematik på universitet i 12 olika länder: Tyskland, Frankrike, Italien, Storbritannien, Luxemburg, Slovenien, Belgien, Holland, Spanien, Polen, Sverige och Turkiet. Totalt genomförde 2 564 studenter den webbaserade undersökningen som pågick mellan maj och juni 2015.

Om ThinkYoung

ThinkYoung är den första ”think tank” som fokuserar på unga människor. Det grundades 2007 och har expanderat till kontor i Bryssel, Geneve och Hong Kong. ThinkYoung genomför research och undersökningar samt skapar dokumentärer och policyn med fokus på fem områden: entreprenörskap, utbildning, Europa-Asien relationer, Europa-utökning och milljö. För mer information besök gärna: www.thinkyoung.eu