Gå direkt till innehåll
Framtiden för motorsport och racingbilar: Dunlop presenterar en framtidsrapport i samband med tävlingen och designprojektet ’Dunlop Future Race Car Challenge’

Pressmeddelande -

Syftet med rapporten är att få en inblick i vad framtiden har att erbjuda inom motorsport och racingbilar. Raketmotorer istället för bensindrift, bilar som ändrar form under loppet och elektroniskt styrt material. Detta är några av de potentiella framtidsutvecklingar som rapporten tar upp. Även människorelaterad teknik förutspås bli stort i framtiden – allt från att förarens kapacitet ersätts, till att åskådarnas erfarenheter förbättras genom både syn och fysisk känsla. Rapporten har tagits fram i samband med Dunlop ’Future Race Car Challenge’, ett designprojekt som förenar motorsportens fan och experter för att utforma framtidens racingbil.

Inget däckmärke har varit delaktig inom sporttävlingens värld så länge som Dunlop. För 125 år sedan uppfann John Boyd Dunlop det luftfyllda däcket och sedan dess har företaget varit en del av utvecklingen inom fordons- och racingteknik. Dunlop har alltid varit i framkant inom innovation och nu har de låtit ta fram en framtidsrapport för att blicka in i racingbilarnas framtid, framförallt hur de kommer att se ut om 125 år. Rapporten är skriven av den välkända futurologen Dr. Ian Pearson som påstår att framtidens racingbilar kommer att ha extremt kraftfulla elmotorer och linjära raketmotorer istället för dagens förbränningsmotorer.

– Newtons rörelselagar föreskriver att när raketmotorer skickar en höghastighetspuls bakåt, så får bilen samma rörelsemängd framåt. Detta är inte så enkelt som det låter och det gäller att vara försiktig med strålarnas kraft och riktning. Militären har redan prototyper som fungerar väl och med 125 års kommande utveckling bör det inte vara svårt att införa denna teknik till racingteknikens värld, säger Dr. Pearson.

Dr. Pearson menar också att väldigt starkt chassimaterial skulle kunna skapa en enorm styrka och styvhet vid låg vikt, vilket skulle hålla framtidens racingbilar på banan och förbättra väghållningen. Vissa bilar skulle till och med kunna ändra form mitt under loppets gång. Framtida utvecklingar skulle kunna göra det möjligt för komponenter att krympa och expandera och med hjälp av dessa material skulle ingenjörer kunna skapa formskiftande karossdelar.

Även elektroniskt styrt material kan komma att byggas in i racingdäck vilket skulle möjliggöra föränderligt grepp och avvägt slitage. Polymergeléer skulle enkelt kunna omvandla en kort och tjock komponent till en lång och smal. Om mikroskopiska taggar konstruerades med hjälp av en 3D-skrivare skulle nya lager kunna träda fram samtidigt som däcket slits. Dessa skulle sedan kunna utvidgas eller dras tillbaka på begäran för att öka grepp och ge vika för att reducera drag.

I rapporten förutses även människorelaterad teknik, dvs. teknik som ersätter förarens kapacitet men som också förbättrar åskådarens upplevelser. Pearson menar att androids (människoliknande robotar) skulle kunna introduceras och bli en nödvändighet och att deras reaktionstid skulle vara snabbare. Därmed skulle den huvudsakliga begränsningen vara den mänskliga reaktionen. AR (augmented reality) kommer troligtvis också att spela en stor roll i det vardagliga livet i framtiden. Idag finns redan videoglasögon (som Google Glass) som tillåter datorgenererade bilder att läggas ovanpå synfältet. För motorsporten skulle detta kunna innebära att en åskådare ser en viss sponsor på bilen, medan en annan person ser en annan - helt beroende på personliga referenser. AR skulle också kunna möjliggöra för åskådarna att bli mer delaktiga i själva loppet. Om tekniken vävdes samman med onlinebaserade datorspel skulle man kunna köra virtuellt vid sidan av verkliga racingförare och andra åskådare, vilket skulle leda till en mer fördjupad och spännande upplevelse. Även ”aktiv hud” skulle kunna utvecklas under de kommande årtiondena som i grund och botten skulle innebära att elektronik kopplas samman med förarens nerver, vilket skulle innebära att åskådarna skulle kunna känna förarens fysiska känslor.

– Vi beställde den här rapporten för att belysa både den långa period som Dunlop har varit engagerad inom bilar och motorsport, men också för att rikta uppmärksamheten mot våra många tekniska innovationer. Skivbromsar, RunOnFlat-däck och lufttryckvarningssystem är alla uppfinningar från Dunlop som brutit ny mark och som fört vidare John Boyd Dunlops arv, säger James Bailey, Marketing Communications Director, Dunlop Motorsport Europa.

Vill du ta del av hela rapporten eller boka en intervju med Dr. Ian Pearson, vänligen kontakta Sofia Koski på sofia_koski@goodyear.com

Dunlop Future Race Car Challenge
Dunlop Future Race Car Challenge är ett tankeväckande, designprojekt som utforskar framtiden för racingbilar. Det är ett unikt och spännande tillfälle för fans och entusiaster att dela med sig av sina tankar och designidéer inom futuristisk aerodynamik, drivlinor, bromsar och däck. Intervjuer med experter inom branschen kommer att publiceras på Facebook, så att fans och designentusiaster kan inspireras att delta, bidra med egna idéer och dela med sig av sina tankar om motorsportens framtid. När alla bidrag gåtts igenom kommer de bästa idéerna att väckas till liv genom en välkänd designer. Om du vill titta på de inspirerande videofilmerna och delta i Dunlop Future Race Car Challenge vänligen besök Dunlops Facebook-sida på http://www.dunlopfutureracecarchallenge.com/

Dunlops 125 år av innovationer
1888 noterade John Boyd Dunlop medan han såg sin son cykla på en trehjuling med helgjutna gummidäck att det varken gick särskilt snabbt eller att det såg bekvämt ut. Han lindade därför in hjulen i tunna gummiplattor, limmade ihop dem och fyllde dem med luft med hjälp av en fotbollspump. På så vis utvecklade han världens första luftkuddesystem och lade grunden till det första luftrycksdäcket. Dunlop tog patent på sin idé och började utveckla uppfinningen kommersiellt. I samband med detta grundades vad som snabbt blev känt som ’Dunlop Pneumatic Tyre Co. Ltd’. Redan från allra första början var det uppenbart vad Dunlop avsåg att göra: att tillgodose föraren med en bättre körupplevelse oavsett fordonstyp.

Om Dunlop
Dunlop är en av världens ledande tillverkare av högprestanda- och ultraprestandadäck med imponerande framgångar inom motorsport. Dunlops omfattande racingerfarenhet har lett till nyskapande däck som används på vanliga personbilar. 2013 firades Dunlop sitt 125-årsjubileum men också introduktionen av det luftfyllda däcket. Dunlop firade sin första triumf på Le Mans 24-timmarslopp 1924 och är den mest framgångsrika däcktillverkaren med 34 vinster på racingbanan.

2013 valdes Dunlop av LMP2-mästarna i FIA World Endurance Championship och var totalsegraren i 24-timmarsracet på Nurburgring. Dunlops däck har även visat vad de går för i ’Touring Car races’ världen över, inklusive det globalt populära australiensiska V8 Supercar-mästerskapet och ’British Touring Car Championships’ BTTC. De senaste Dunlopdäcken för vanliga vägar är specificerade för prisbelönta bilar från tillverkare som AMG, Porsche, Jaguar, Audi, Mercedes, VW, Renault sport och BMW. Du hittar mer information om Dunlop på www.dunlop.eu och www.motorsport.dunlop.eu

Om framtidsrapporten
Ian Pearson är futurolog på heltid och följer upp samt förutspår utvecklingar inom ämnena teknik, näringsliv, samhälle, politik och miljö. Han har en forskarexamen (Doctor of Science) i matematik och fysik. Han har arbetat i ett flertal tekniska grenar, från flyg- och rymdteknik, till cybernetik, hållbar transport och elektronisk kosmetik. Bland hans uppfinningar märks SMS och den aktiva kontaktlinsen. Han var BT:s futurolog på heltid mellan 1991–2007 och arbetar idag för det mindre framtidsinstitutet Futurizon. Han skriver, håller föredrag och konsulterar globalt om alla aspekter av vår teknikdrivna framtid. Han har skrivit flertal böcker på flera språk, inklusive You Tomorrow, och har medverkat i över 500 TV- och radioinslag. Han är ’Chartered Fellow’ i ’British Computer Society’, medlem i World Academy of Art and Science, World Innovation Foundation och Royal Society of Arts, har en forskarexamen (Doctor of Science) samt tilldelats ’Award for Excellence’ av den amerikanska militären.