Från Nordkap till Kapstaden på tio dagar? – Goodyear medverkar i extremt världsrekordförsök

Goodyears Wrangler SUV-däck ska ta racingteam från Norge till Sydafrika på tio dagar.

Stockholm, Sverige– September 20, 2014: Goodyear meddelar idag att de har inlett ett samarbete med tyska bilföraren Rainer Zietlow i samband med världsrekordprojektet Cape-to-Cape som går ut på att köra från nordligaste Norge till sydligaste Sydafrika på rekordtid.

Zietlow är mångfaldig världsrekordhållare inom extrema kontinentöverbryggande resor
med bil. Söndagen den 21 september kommer Zietlow att påbörja resan från Nordkap tillsammans med sitt Challenge4-team för att köra mer än 17.000 kilometer genom tre olika kontinenter till Cape Agulhas i Sydafrika.

Världsrekordförsöket beräknas ta cirka 10 dagar och Zietlow med Challenge4-teamet kommer att passera hela 19 länder under rutten: Norge, Finland, Sverige, Danmark, Tyskland, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Serbien, Bulgarien, Turkiet, Egypten, Sudan, Etiopien, Kenya, Tanzania, Zambia,
Zimbabwe och Sydafrika. För att nå den afrikanska kontinenten kommer laget att flyga från Turkiet till Egypten.

Goodyear har utrustat teamets bil med sina ledande Wrangler HP All Weather däck. Efter en omfattande utvärdering av olika däcktyper avsedda för SUV och 4X4 fordon beslutade Goodyear och Challenge4-teamet att de här däcken är bäst lämpade för utmaningen. Däcken erbjuder solid prestanda på asfalt och härdade vägar samt har stark offroadförmåga. Goodyear Wrangler HP-däcket ger också ett kraftigt grepp på våta vägar, starkt motstånd mot vattenplaning och främjar en tyst,
bekväm samt bränsleeffektiv körning så att laget kan känna sig tillfreds under sin resa till Sydafrika.

– Goodyear och Challenge4-teamet har arbetat hårt för att säkerställa att rätt däck väljs för den här utmaningen. Främst kommer Rainer Zietlow att köra på stabila asfaltsvägar till Sydafrika, men han kommer också att stöta på tusentals gropar, vägar i förfall och på vissa sträckor kommer grundläggande terrängkapacitet krävas av däcken. Goodyears Wrangler HP däck kommer att möta alla dessa utmaningar samtidigt som de säkerställer en bekväm resa. Det innebär att teamet kommer att kunna fokusera på uppgiften: att sätta ett nytt världsrekord, säger Hans Vrijsen, marknadschef EMEA på Goodyear.

– Jag ser fram emot att arbeta med Goodyear i detta projekt. Vi har lagt mycket tid på att se över behoven för den här utmaningen och jag är övertygad om att Goodyears däck kommer att hjälpa oss att komma över mållinjen. Att slå ett världsrekord av den här typen handlar inte om hastighet utan det viktigaste är att ha rätt utrustning som kan möta utmaningarna. Därför är vi glada över att köra över mållinjen med just Goodyears Wrangler HP däck, tillägger Rainer Zietlow.

Zietlow och hans team har redan testkört däcken utförligt med framgång. Bilen kommer att utrustas med totalt sex däck, fyra monterade och två extradäck.

För varje körd kilometer (resan uppskattas till cirka 17. 000 kilometer) kommer Zietlow att donera 20 eurocent till SOS Barnbyar i Zambia och Tanzania. SOS Barnbyar är en välgörenhetsorganisation som ger föräldralösa, övergivna eller försummade barn en trygg miljö att växa upp i för att kunna forma en bättre framtid. Genom att fördubbla varje cent som doneras av Rainer Zietlow kommer även Goodyear att donera pengar till SOS Barnbyar i dessa länder.

Övriga partners i Cape-to-Cape inkluderar Volkswagen, Allianz, Glysantin®, Liqui Moly, 3M, Borbet, Champion, Dynaudio, Exide, Ferodo, Getac, Hewlett Packard, Inmarsat, Kuehne + Nagel, Rollei, TÜV Nord, och Dometic Waeco.

Ytterligare information

För bilder, videoklipp, och fakta om aktiviteten, besök: http://www.touareg-capetocape.com

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 150 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 69 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 52 fabriker i 22 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Även varumärkena Fulda, Sava, Kelly och Debica ingår i Goodyear Dunlop Nordics produktportfölj.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu

.