Fortsatt höga betyg för Goodyears succédäck

Fortsatt höga betyg för Goodyears succédäck

Det testvinnande däcket får toppbetyg av nordiska testförare

Under förra året lanserade Goodyear nästa generations dubbdäck, UltraGrip Ice Arctic. Däcket fick då utmärka recensioner från både media och däckhandlare runt om i Norden. Nu fortsätter däcket att imponera på nordiska bilförare. UltraGrip Ice Arctic testkördes av över 750 däckhandlare genom Goodyears Test Driver Program och däcket fick toppbetyg på bromsning, väghållning och acceleration på is.

UltraGrip Ice Arctic är nästa generations dubbdäck, särskilt framtaget för att möta det tuffa vinterklimatet i de nordiska och baltiska länderna. Klimatet i regionerna präglas ofta av hårda vintrar, med temperaturer som ibland sjunker under -25 °C under en vanlig vinterdag.

Goodyear UltraGrip Ice Arctic lanserades framgångsrikt på den nordiska marknaden förra året. I år fortsätter de positiva recensionerna att komma in. Denna gång genom Goodyears Test Driver Program, där över 750 återförsäljare har testat däcket i minst fyra månader. Förarna ombads att betygsätta däcket på en skala mellan 1-4, på ett antal parametrar, innefattande bland annat de tre viktigaste: bromsning på is, väghållning på is och acceleration på is.

– Det är av stort värde för oss och våra slutkonsumenter att våra återförsäljare, som faktiskt ska sälja produkten, har testat denna under en längre period. Under fyra månader, med olika väglag och väder varje dag, får de verkligen uppleva däcket och kan ge en omfattande och objektiv recension. Vi har sett i våra konsumentundersökningar att konsumenten påverkas starkt av återförsäljarens rekommendation vid däckköpet. Genom Goodyears Test Driver Program kan slutkonsumenten känna sig ännu mer säker i återförsäljarens rekommendation, säger Karin Senning, Nordic Senior Brand Manager på Goodyear.

UltraGrip Ice Arctic får högsta betyg på isbromsning (3,59), följt av väghållning på is (3,49) och acceleration på is (3,38). Däcket får även toppbetyg på den övergripande rekommendationen (2,69 på en skala mellan 1-3).

Recommendation

Strongly recommend = 3

Ice braking rate

Ice handling rate

Ice acceleration rate

UltraGrip Ice Arctic – Innovation i centrum

Den nordiska och baltiska vintersäsongen innefattar ett brett spektra av olika väderförhållanden, från konstant snö- och istäckta vägar i norr till torra, slaskiga och kalla våta vägar i de sydligare delarna. Men väderförhållandena är föränderliga, vilket innebär att vädret kan gå från soligt och torrt, till snöstorm inom loppet av bara några timmar. Tvärtemot vad folk kanske tror så handlar inte utvecklingen av ett dubbdäck om att enbart maximera greppet på is, utan också om att hitta en balans av prestandan mellan alla omständigheter som däcket kan ställas inför.

Goodyears UltraGrip Ice Arctic baseras på en innovativ teknologi: Multicontrol Ice Technology och innefattar tre distinkta funktioner:

·  Rotationsbestämd dubb

Med dedikerade kanter i alla riktningar för maximalt grepp på is

·  V-formad mönsterdesign med “snöfångare”

Utmärkt vatten och slaskevakuering samt imponerande grepp på snö

·  Nordisk vintergummiblandning

Förblir mjuk i låga temperaturer för perfekt grepp på halt underlag utan att kompromissa
med väggreppet på våta underlag