Dunlop söker entusiastiska designers för sin racingbil i Le Mans 2012

Dunlop söker entusiastiska designers för sin racingbil i Le Mans 2012

Dunlop vill ha bidrag till sin fjärde designbilstävling för att ge vår Ferrari F458 Italia ett unikt utseende.

Dunlop, en av världens ledande tillverkare av hög- och ultraprestandadäck, vill ha bidrag till den visuella utformningen av den Dunlop-sponsrade Ferrari-bilen i årets Le Mans 24-timmars. Det här är fjärde året som en Dunlop bildesign har skapats av en tävlingsvinnare, men i år finns det en markant skillnad: designerna/ har mycket friare tyglar för att formge den Ferrari F458 Italia som JMW Motorsport ställer upp med.

I årets tävling utökar vi initiativet till att även omfatta den konstnärliga världen. Den här gången vill vi ha bidrag från såväl bil- och racingfans som designstudenter inom alla inriktningar – från konst till industri, från mode till arkitektur – som alla har chansen att fritt designa Ferrari-bilens exteriör.

”I år tar vi tävlingen till en ny nivå och sammanför designer från tusentals racingentusiaster med dem från designstudenter”, berättar James Bailey, manager för European Motorsport Marketing and Communications. ”Vi är övertygade om att den här kreativa mixen kommer att innebära en ny nivå av racingbilsdesign”.

Designbilar är ingen nyhet i det ikoniska Le Mans-racet. Först ut på den franska banan var den amerikanska konstnären Alexander Calder år 1975 och sedan dess har flera konstnärers verk susat fram på Mulsanne-raksträckan, bland dem namn som David Hockney och Andy Warhol.

Årets tävling är öppen för fler än någonsin tidigare. Minimiåldern har sänkts till 16 år och nu bjuds deltagare in från 12 länder över Europa. På tävlingens webbplats http://artcar.dunlop.eu finns tydliga anvisningar för att lämna bidrag – deltagarna använder helt enkelt en mall med en varumärkt bil som utgångspunkt för sin design. Domarna kommer att leta efter fantasirik och nyskapande design, vilken kommer att ses av över 200 000 åskådare och miljoner tv-tittare världen över.

Dunlop välkomnar även designkritiker att bedöma tävlingen genom att besöka webbplatsen http://artcar.dunlop.eu och gilla sin favoritdesign via Facebook. Ingen registrering krävs. De två mest gillade bidragen samt två designer utvalda av en jury för varje land belönas med priser och går vidare till den europeiska finalen. Det mest populära bidraget totalt får automatiskt en plats bland de fyra finalisterna.

Av de 48 finalisterna utses sedan fyra internationella vinnare, varav tre utses av den europeiska juryn, i vilken 2011 års vinnare Mik Whiting som stod bakom Feel The Road-designen som prydde förra årets bil (se bild) sitter. Förstaplatsen tilldelas den mest populära designen. I förstapriset ingår att se designbilen avtäckas vid testracet på Le Mans den 2–3 juni. Vinnaren bjuds även in till en prismiddag, får följa med bakom kulisserna på Le Mans testevenemang samt får ett par biljetter till själva Le Mans-racet och 1 000 euro. De tre övriga finalisterna får sin design tryckt på duk med JMW-racingförarnas autografer.

Bidrag kan skickas in från och med den 2 april och slutdatumet för att skicka in bidrag och rösta är den 10 maj. De fyra vinnarna från varje land meddelas den 14 maj och vinnaren och övriga finalister meddelas den 17 maj. Det vinnande bidraget kommer att visas för första gången den 2 juni när bilen körs ut ur depågaraget på Le Mans.

”De föregående tre tävlingarna och deras utformning har fått ett fantastiskt gensvar, men i år ville vi ge våra designers större frihet. Genom att även välkomna design- och konstskolor hoppas vi kunna väcka ännu mer intresse runtom i Europa. Vi ser fram emot en del riktigt kreativa bidrag – endast fantasin sätter gränserna”, berättar Bailey.

Du kan läsa mer om tävlingen på http://artcar.dunlop.eu

För information om Dunlops produkter: