Dunlop presenterar Mercedes SLS AMG GT3 i partnerskap med AMG Customer Sports

Dunlop presenterar Mercedes SLS AMG GT3 i partnerskap med AMG Customer Sports

Geneve, Schweiz, 3 mars. Dunlop meddelar idag att de under årets internationella motormässa i Geneve kommer att visa upp Mercedes SLS AMG GT3 tillsammans med sin tekniskapartner AMG Customer Sports. SLS AMG GT3, utrustad med Dunlops Sport Maxx-racingdäck, vann 2013 års Nürburgring 24h och det var även Mercedes-AMGs första vinst i tävlingen. En tävling som anses vara en av de mest utmanande. Dunlop fortsätter idag att utveckla tävlingsdäck för Mercedes-AMG och Nüburgring-racen, med målet att vinna Nürburgring 24h igen.

Dunlop involverades i tävlingsapplikationerna av Mercedes-Benz SLS AMG GT3 och var den första däcktillverkaren att bli teknisk partner åt AMG Costumers Sports. Dunlop genomförde viktiga justeringar innan tävlingen 2013, så som ett bättre väggrepp och bättre bromskraft. Arbetet visade sig vara av största vikt för att lyckas i den krävande Nürburgring-tävlingen, och för att säkra den prestigefyllda klassiska endurance-titeln 2013.

Banan, Nürburgring Nordschleife, är unik med sina 33 vänstersvängar, 40 högersvängar, långa höghastighetssträckor, dips och kompressioner. Föraren Jackie Steward har döpt tävlingen till ”The Green Hell”, då banan anses vara den längsta och mest utmanande banan i världen. Inte minst med anledning av de många olika typer av asfalt som finns.

Efter segern inledde Dunlop ett intensivt utvecklingsarbete och är nu redo att ta nästa kliv framåt. Dunlops fokus ligger på utvecklingen av styrkänsla, prestanda i kallt väder samt ytterligare hållbarhetsförbättringar för att säkerställa att bilarna kan tävla längre på högsta prestandanivå mellan depåstoppen.

Kombinationen av utmärkt viktfördelning, låg tyngdpunkt, stark drivkraft, effektiv aerodynamik och ett exemplariskt säkerhetssystem kännetecknar Mercedes-Benz SLS AMG GT3 som tävlingsbil. Den kombinerar ett banbrytande teknikpaket byggd på en aluminiumram, tillsammans med en AMG 6.3-liters V8 frontmittmotor, sexväxlad racing och sekventiell växellåda, samt Dunlop Sport Maxx racingdäck som är inställda för att passa dessa egenskaper.

– AMG Customer Sports är en viktig partner för oss på Dunlop och vi delar samma engagemang för enastående prestanda och hållbarhet hos våra produkter. Vi hade ett nära samarbete för att uppnå framgång i Nürburgring 24h-tävlingen 2013, och vi är väldigt stolta över att visa upp detta fantastiska fordon i Genéve och att få möjligheten att berätta om vårt partnerskap och våra gemensamma ambitioner, säger James Bailey, PR- och kommunikationsdirektör, Dunlop Motorsport EMEA.

För mer information om Goodyear och Dunlop i Genève International Motor Show, besök www.goodyear-press.com för pressmaterial eller följ oss på Twitter @goodyearpress.