Dunlop officiell däckpartner till AMG Driving Academy

Dunlop officiell däckpartner till AMG Driving Academy

Stockholm, 16 september 2014 – Dunlop meddelar idag att företaget är officiell däckpartner till AMG Driving Academy för säsongen  2014-2015. Partnerskapet med AMG Driving Academy är nästa steg i ett pågående samarbete mellan Mercedes-AMG och Dunlop.

Mercedes-AMG och Dunlop har samarbetat förr och haft flera framgångar inom motorsport. Dunlop har varit officiell partner till AMG:s customer sports-avdelning sedan 2011, och tillsammans har de även utvecklat flera nya OE-däck för olika AMG-fordon.

Samarbetet utvecklas vidare och AMG Driving Academy låter nu sina AMG-kunder uppleva Dunlop-däckens höga prestanda ute på banan. Som en del av erbjudandet för AMG Driving Academy levererar Dunlop en professionell installationsservice med motorsportdäck, skickliga ingenjörer och servicepersonal till drygt 35 banevenemang under 2014. AMG Driving Academy-kunder får möjlighet att köra A 45 AMG, CLA 45 AMG, SLS AMG GT FINAL EDITION och SLS AMG GT3 – en rad AMG-fordon på Dunlops högprestandadäck.

Originalutrustning på många Mercedes-AMG-modeller
Det pågående samarbetet mellan Dunlop och Mercedes-AMG bygger även på ett antal nya däckgodkännanden. Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé Black Series levererades under 2012 med Track Package på Dunlop Sport Maxx Race. Under 2013 följdes detta av lanseringar för Sport Maxx RT på A 45 AMG och CLA 45 AMG. I båda fallen valdes däcken för sina optimala bromsegenskaper och exakta väghållning. SLS AMG GT FINAL EDITION kan även levereras med Dunlop Sport Maxx Race till kunder.

Det finns även godkännanden för Dunlop-däck för modeller som ML 63 AMG och SL 65 AMG, för vilka Dunlop erbjuder AMG-godkända däck. Samtliga däck är specialframtagna av Dunlop för Mercedes-AMG och är märkta med suffixet ”MO” på sidoväggen.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 150 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 69 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 52 fabriker i 22 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Även varumärkena Fulda, Sava, Kelly och Debica ingår i Goodyear Dunlop Nordics produktportfölj.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu

.