DUNLOP OCH HONDA BILDAR LEGENDARISKT PARTNERSKAP

DUNLOP OCH HONDA BILDAR LEGENDARISKT PARTNERSKAP

Dunlop är glada över att presentera att det nylanserade Honda TT Legends-teamet kommer att delta exklusivt i 2011 FIM Endurance-VM och utvalda roadracing-aktiviteter på Dunlop motorcykeldäck.

"Detta är en strategisk relation som motiveras av den professionella inställningen hos Honda Racing, som vi tidigare har upplevt lyckade resultat tillsammans med, i synnerhet i Isle of Man TT", säger Sharon Antonaros, Dunlops European Motorcycle Marketing Director.

"Våra NTEC- och Multi-Tread-teknologier föddes genom våra racingaktiviteter och vi har kunnat dra många utvecklingsmässiga fördelar av erfarenheterna från endurance-racing. Att få kontinuerlig prestanda i ett brett spektrum av förhållanden − torrt, vått, varmt, kallt, dag och natt − är precis lika viktigt för vanliga förare som endurance-förare."

Teamet består av förarna John McGuinness, Steve Plater och Keith Amor med den ikoniska Honda CBR10001RR Fireblade, från Honda Racing-bas.

"Vi har en lång historia med Dunlop", säger teamchefen Neil Tuxworth. "När det gäller Endurance-racing har Dunlop de däck man vill använda, eftersom de har vunnit sju av de senaste tio mästerskapen. Jag är övertygad om att vi har valt rätt däck och partner för att lyckas i den väntande utmaningen genom vårt samarbete med Dunlop."

FIM Endurance-VM inleds i Frankrike med Bol d’Or 24-timmarsrace den 16−17 april på Magny Cours.

Ytterligare information om Dunlops motorcykeldäck och motorsportaktiviteter finns på

www.dunlopmotorcycle.se.

Mer information om teamet hittar du på www.hondattlegends.com / @HondaTTLegends.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige

Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181