Dunlop efterlyser unika designbilsbidrag

Dunlop efterlyser unika designbilsbidrag

Startskottet har gått för Dunlops Europatäckande tävling för att utse en vinnande design till den Dunlop-sponsrade Ferrari som kommer att delta i det legendariska 24-timmarsloppet på Le Mans. Motorsport- och bilfantaster, designstudenter och konstnärer (som är 16 år eller äldre*) från hela Europa är välkomna att bidra.

Danmark, Sverige, Estland, Lettland och Litauen kommer att hålla varsin tävling, där ett jurybidrag per land går vidare till regionfinalen. Eftersom tävlingen hålls online på Facebook så har även användarna chansen att rösta på sitt favoritbidrag. Det bidrag som samlar in flest röster från de deltagande länderna går nämligen vidare till semifinalen i Europa. Tävlingen är nu inne på sitt femte år och de vinnande designerna har varierat stort genom åren, inklusive designer med den brittiska flaggan, penseldrag och däckmönster.

Dunlop, en världsledande tillverkare av högprestanda- och ultraprestandadäck, firar 125-årsjubileum och deltagarna uppmanas att använda en jubileumslogotyp i sina bidrag till den Dunlop-sponsrade JMW Motorsport Ferrari F458 GT2-bilen.

”Vi på Dunlop är mycket stolta över våra 125 år av erfarenhet och hoppas att viktiga ögonblick i vår historia kommer att speglas i årets bidrag. Dunlop har alltid varit ett nyskapande företag. 1888 uppfann John Boyd Dunlop det pneumatiska däcket. Sedan dess har flera viktiga innovationer lanserats av Dunlop, inklusive uppfinningen av skivbromsar 1952, det revolutionerande SP Sport Aquajet-radialdäcket 1972 och run-flat-däck 1974. Under 2013 kommer Dunlop fortsätta bana vägen med GreenGT-programmet (den första vätgasdrivna bilen att tävla i Le Mans 24-timmars) och det kommer att gå till historien som året då Dunlops Sport BluResponse-däck briljerade på vägarna och på banan”, säger James Bailey, chef för European Motorsport Marketing and Communications.

Startuppställningen på den franska banan får nog räknas som ett av motorsportens allra mest glamorösa tillfällen och deltagarna har möjlighet att vara en del av stjärnglansen. 2012 års vinnare var Egidijus Gužauskas, skapare av designen ”Speed Rhythm” som prydde fjolårets bil (se bild).

”Jag hoppas att designerna speglar våra framsteg och att vi under vårt jubileumsår får en speciell design för ett av våra flaggskeppsevenemang. Det här är en enastående möjlighet för aspirerande konstnärer och designers att göra ett avtryck i historien. Det är alltid spännande att se de inkommande bidragen och alla fantastiska idéer från människor i alla åldrar över hela Europa. Eftersom 2013 är ett speciellt år för Dunlop hoppas jag vi kan hitta en riktigt speciell design som speglar det”, säger Bailey.

Om tävlingen

Över 200 000 åskådare och miljoner tv-tittare världen över kommer att se slutresultatet, som delvis kommer att utses av Facebook-användare och delvis av en domarpanel. De vinnande bidragen från Sverige och Danmark samt Estland, Lettland och Litauen – väljs ut av en jury och belönas då med priser för att slutligen gå vidare till den europeiska finalen.

Landsfinalisterna minskas slutligen till fyra internationella vinnare, varav tre utses av EU-juryn. Förstaplatsen tilldelas den mest populära designen. I förstapriset ingår att se konstbilen avtäckas vid testracet på Le Mans den 8 juni. Vinnaren bjuds även in till en prismiddag, får följa med bakom kulisserna på Le Mans testevenemang samt får ett par biljetter till själva Le Mans-racet och 1 000 euro. De tre övriga finalisterna får sin design tryckt på duk med Ferrari-racingförarnas autografer.

Bidrag kan lämnas via vår Facebook-sida ”Design the Drive” från den 18 mars och sista dag för inlämning och röstning är den 14 maj. Vinnaren från varje land meddelas den 20 maj. Det vinnande bidraget kommer att visas för första gången den 8 juni när bilen körs ut ur depågaraget på Le Mans.

Du kan läsa mer om tävlingen på https://apps.facebook.com/designthedrive/

För information om Dunlops produkter:

För Dunlop Motorsport:

*Gäller endast Storbritannien och Benelux