Är du redo för vintern? Märke, hållbarhet och underlag – här är experternas bästa tips när det är dags att byta till vinterdäck

Inför den stundande vintersäsongen är det många som planerar att köpa nya däck. Men vad är det egentligen man bör tänka på väl i butiken? Goodyear har i en ny stor undersökning frågat däckexperter runt om i landet om deras bästa råd vid köp av nya vinterdäck.

Över 1 200 däckåterförsäljare från hela landet har svarat på vad som är det viktigaste att tänka på när man köper vinterdäck. Svaret är tydligt; Det allra viktigaste är att fundera över vilket underlag som man kommer att köra mest på.

– Vi håller med återförsäljarna till 100 procent, underlaget du främst planerar att köra på under vinterhalvåret bör alltid få avgöra vilken typ av däck som passar dig allra bäst. Den svenska vintern kan skilja sig markant beroende på var i landet man bor men oavsett bör man förbereda sig och sin bil inför vintern. Att köra med fel typ av däck kan få allvarliga konsekvenser på bilens prestanda då däcken är den enda kontakt du har med vägytan. Därför är det alltid ett bra tips att ställa frågor och ta till vara på däckåterförsäljarnas kunskap när det är dags att planera inköpet av nya vinterdäck, säger Karin Senning, Nordic Sr Brand Manager hos Goodyear Dunlop.

Endast tre procent av däckexperterna uppger att EUs Däckmärkning är den viktigaste faktorn vid val av vinterdäck. En bidragande anledning till att EUs Däckmärkning får så låg relevans vid vinterdäcksköp av de svenska däckåterförsäljarna kan bero på att nordiska vinterdäcksegenskaper inte representeras fullt rättvisande i lagen.

– Eftersom utveckling för prestanda på is står i motsatsförhållande till prestanda och rullmotstånd i väta får vinterdäck anpassade till nordiska vinterförhållanden en sämre klassificering på dessa områden i jämförelse med vinterdäck som är anpassade till mer europeiska vinterförhållanden, vilket kan bli en missvisande bild för konsumenten. Här är däckexpertens roll avgörande för att ge kunderna en helhetsbild, säger Karin Senning.

Goodyear har även ställt frågan om de vanligaste misstagen som begås när svenskarna själva byter däck utan professionell assistans. Närmare var tredje, 30 procent, av de tillfrågade däckåterförsäljarna svarade att den dåliga kontrollen av däckets slitage, mönsterdjup, som de anser vara det största misstaget. Därefter svarar 23 procent att många av de som byter däck hemma ofta har för lågt lufttryck i däcken. Därefter svarar 17 procent att många som byter däck hemma har för dålig säkerhet under själva däckbytet.

De fem viktigaste sakerna att tänka på när du köper nya vinterdäck, enligt experterna:

Vilket underlag man kommer att köra mest på, val av däckvarumärke, däckets hållbarhet, betyget i tidningarnas tester, däckets storlek.

Goodyear tipsar:

Vinterdäck som ska fungera vid våta, slaskiga eller snöiga förhållanden och samtidigt kunna ge bra friktion på is måste ha ett djupt mönsterdjup. När mönsterdjupet minskar, minskar däckets förmåga att leda bort slask och få grepp på is. Kontrollera därför att däckdjupet är minst 3 mm och att däcken slits jämnt.

Så kontrollerar du mönsterdjupet

Mät mönsterdjupet med till exempel en femkrona. Avståndet mellan siffran 5 och kanten på myntet är 3 mm, det vill säga det minsta tillåtna mönsterdjupet för vinterdäck[i]. (Stick ner myntet i mönstret på det mest slitna stället i de mittersta tre fjärdedelarna av slitbanan).

Om undersökningen

Frågorna är ställda via en webbenkät och är genomförd av Goodyear under september 2015 till återförsäljare som ingår i Goodyear Dunlops TestDriver program. Totalt har 1273 svenska återförsäljare av däck deltagit.

[i]https://polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Vinterdack/

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 66 000 anställda och tillverkning på mer än 49 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio, och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas framtidens produkter som sätter branschstandarden för prestanda. Goodyear grundades 1898 och företagets innovationer har satt nya standarder för bilindustrin i mer än 100 år. För mer information: http://www.goodyear.se

.