Nytt digitalt gränssnitt förenklar användningen av SIPP

Nytt digitalt gränssnitt förenklar användningen av SIPP

Gomero lanserar nu ett helt nytt gränssnitt för SIPP App och SIPP Web. Med det nya gränssnittet förbättras användarvänligheten samtidigt som det digitala stödet främjar möjligheterna att arbeta mer hållbart med hjälp av Gomeros kontrollutrustning SIPP. I det nya gränssnittet får användaren bland annat bättre överblick och enklare navigering samtidigt som rapporter, enhetsbevakning och guider alltid finns nära tillhands. SIPP är en kontrollutrustning för prediktivt underhåll på transformatorstationer.

Den största nyheten är att det digitala stödet nu utgår från hela transformatorstationen och att man både kan se groparna med all dess information och även hantera andra uppkopplade enheter.

– Vi har lagt stort fokus på gränssnittet och satt användarens behov och vardag främst. När miljöerna blir alltmer komplexa är det viktigt att man snabbt får översikt och kan sköta underhållet på ett effektivt och hållbart sätt. I takt med att transformatorstationerna nu kopplas upp med fler sensorer har vi också skapat bättre förutsättningar att hantera kommande produkter och tjänster. Det bidrar i sin tur till möjligheterna att utveckla arbetet med prediktivt underhåll, säger Malin Giselsson, produktchef på Gomero.

Det nya gränssnittet får ett nytt ”Gomerofierat” utseende och dessutom ett nytt namn för att tydliggöra de olika sätten som man kommer åt SIPP kontrollutrustning:

• SIPP WEB är gränssnittet på datorn som används för visualisering, analys och dokumentation. Man kan administrera användare, roller och tjänsteutbud. Här finns också hjälpmedel som manualer och instruktionsfilmer. Läs mer om SIPP Web här»

• SIPP APP är arbetsverktyget för telefon och surfplatta med digitala guider för olika arbetsmoment. Här finns installations- och underhållshjälpmedel, drift- och förvaltningsinformation samt möjlighet att uppdatera konfiguration och att utföra funktionstester. Läs mer om SIPP App här»

Den uppdaterade versionen av SIPP App finns tillgänglig för Iphone i App Store från 24 januari. En version för Android lanseras i mars.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Malin Giselsson, produktchef, Gomero Group AB (publ)
Tel. +46 (0) 73 519 10 14
E-post: malin.giselsson@gomero.com

Kort om Gomero
Gomero Group AB (publ) är ett bolag som erbjuder innovativa lösningar till kunder inom energisektorn för långsiktig hållbar ekonomisk tillväxt genom utveckling av system och tjänster för prediktivt underhåll – ett område med en mycket stark global tillväxt. Med Gomeros uppkopplade produkter, sensorer, AI och dataanalys ser vi till att underhållsarbetet kan utföras optimalt och med en ökad grad av automatisering.

Gomeros SaaS-baserade processtöd, IoT och en ökad digitalisering gör det möjligt att arbeta effektivt med autonoma, uppkopplade enheter – exempelvis på transformatorstationer och ställverk. För kunderna innebär det ökad driftsäkerhet, minskade kostnader och bättre möjligheter att arbeta med ett behovsstyrt underhåll. Det skapar också bättre förutsättningar för en ökad elektrifiering och ett effektivt miljö- och hållbarhetsarbete. Bland Gomeros kunder finns Ellevio, Vattenfall, Skagerak Energi, Fingrid och Deutsche Bahn.

Gomero Group AB (publ) – koncernen, med säte i Göteborg, består av tre helägda dotterbolag, Gomero Nordic AB, Kunnigunda på Holmen AB och Gomero Pty. Ltd.

Kort om SIPP™
SIPP kontrollutrustning är en uppkopplad utrustning för detektion av oljeläckage från transformatorn, kontroll av att oljefångstgropen är tät samt att säkerställa att transformatoroljan alltid ryms i oljefångstgropen vid ett eventuellt haveri. SIPP systemövervakas dygnet runt året om. SIPP har digitalt processtöd för installation och prediktivt underhåll via webinterface och app inklusive interface för integration mot kundens affärs- och underhållssystem.

SIPP är marknadsledande i Sverige och hjälper över hundra elnätsägare i nio länder att kontrollera och säkerställa att ingen kylolja från transformatorn kommer ut i naturen.