På bilden: SIPP Mobil är en uppkopplad mobil utrustning som miljösäkrar processen vid underhållstömning av vatten ur en oljefångstgrop.

Integrerad e-handelslösning förenklar vardagen för kunderna och Gomero

I rollen som inköpsansvarig och i arbetet med att digitalisera fler verksamhetsflöden har Gomeros Lisa Hedström varit drivande i införandet av en ny e-handelslösning. Genom att integrera lösningen med Gomeros befintliga systemstöd förenklas och effektiviseras arbetet i alla led. Reservdelar och förbrukningsartiklar till Gomeros kontrollutrustning (SIPP) säljs och köps i en väl sammanhållen helhetslösning.

– För oss är det här ett självklart steg i vår utveckling. Vi är ett företag som erbjuder digitala tjänster och uppkopplade lösningar. Enkelhet och effektivitet ska alltid genomsyra våra processer och kundens upplevelse. I dag finns det också förväntningar på att leverera smidiga helhetslösningar. Vår hårdvara måste i det här fallet matchas av en smidig e-handelslösning, säger Lisa Hedström.

Håller nere antalet system
Eftersom den nya e-handeln är kopplad till Gomeros befintliga plattform för installerade enheter (IA Warehouse) förenklas själva beställningsförfarandet redan där. Kunderna har redan inloggningsuppgifter och en god överblick i IA Warehouse. De behöver därför inte lägga tid på att exempelvis leta upp rätt artikelnummer eller öppna sin mejl för att skicka en beställning. Istället kan beställningen göras i samband med att de ser statusen och behovet för respektive för enhet. Planen är också att införa en lösning där kunderna inte behöver memorera ännu ett lösenord. Istället skickar Gomero engångskoder via sms för inloggning.

– I den mån det är möjligt vill de flesta företag minimera antalet system i organisationen. Det gäller både Gomero och våra kunder. Eftersom e-handelslösningen är integrerad med vårt befintliga affärssystem som medarbetarna redan känner har vi själva förenklat processen en hel del. Det ger oss också bättre möjligheter att fokusera på att utveckla användandet, analysera data och statistik, göra kundanpassningar med mera, fortsätter Lisa.

Smidigare fältarbete
För Gomeros kunder som jobbar ute i fält gör den nya e-handelslösning dessutom att de snabbt och enkelt kan beställa reservdelar och tillbehör direkt i mobilen.

– Det är tydligt att det blir en tidsbesparing både för kunden och för oss när artiklar och priser alltid finns tillgängliga. Produktbilder finns också vilket förenklar och minskar risken för felbeställningar. Dessutom undviker vi fördröjningar när kunden kan beställa omgående och till exempel se sin köphistorik utan att behöva logga in i sitt eget affärssystem.

Område som motiverar
– Det är väldigt spännande att få arbeta med underhåll inom energisektorn. Här pågår en stor och viktig förändring som drivs på av kraven på hållbarhet och driftsäkerhet. Därför är det roligt att få bidra och jobba i ett bolag där innovation och viljan att tänka nytt innebär att vi gör skillnad, både för våra kunder men också för samhället i stort.

– Vi är ett starkt team där våra olika kompetenser och egenskaper används på rätt sätt. Samtidigt jobbar alla enligt samma riktlinjer mot samma övergripande mål. Som anställd ges man tillit och ansvar, något som jag själv värderar högt, avslutar Lisa Hedström.