Golfhäftet och Vallentuna GK bjöd in Rayana och kompisarna i Healthy Women för att testa på golf för första gången

Initiativet Healthy Women startades av Susan Dahlbeck, som själv är uppvuxen i Järvaområdet, med målet att förbättra tjejers hälsa i förorten. En söndag i augusti fick 16 tjejer från Healthy Women i samarbete med Golfhäftet och Vallentuna GK testa på golf – och besöka en golfklubb – för första gången i livet.

Healthy Women är en sektion i föreningen Kista Sports Club, som jobbar för en förbättrad fysisk och psykisk hälsa. Healthy Women är finansierat av Allmänna Arvsfonden, medlemskapet är kostnadsfritt och endast för tjejer. Healthy Women vill sänka barriärerna för tjejerna att komma in i träning och få testa på nya idrotter – men det handlar även om att skapa ett mer jämlikt samhälle och göra träningen tillgänglig för fler.

Senaste aktiviteten för tjejerna i Healthy Women var ett besök på Vallentuna GK i samarbete med Golfhäftet. 16 tjejer från Healthy Women fick under en halvdag testa på golf för första gången.

- Vi kommer att fortsätta att gå i bräschen för att hela golfbranschen ska vara på tårna och konstant utvecklas tillsammans med nya golfgenerationer. Att nå ut till nya målgrupper och göra golfen mer tillgänglig är centralt för golfens fortsatta tillväxt. Initiativet med Healthy Women ligger oss varmt om hjärtat, det är viktigt att kunna få testa golf även om man inte har någon i sin närhet som spelar golf och kan introducera en till sporten, säger Anders Carlén, VD på Golfhäftet.

- Att få chansen att bjuda in dessa tjejer till Vallentuna GK och ge dem livets första golferfarenhet är fantastiskt roligt och vi är glada och stolta över att ha fått detta förtroende. Det var en sprallig och nyfiken grupp och det var otroligt hur de på några timmar gick från att inte veta något om golf till att träna på att putta och chippa, berättar Neil Fossett, Golf Director på Vallentuna GK.

Aktiviteten på Vallentuna GK var överbokad och intresset stort från medlemmarna i Healthy Women.

"Det är första gången jag provar golf men jag kan tänka mig att spela igen om jag får chansen. Det var jätteroligt!"

- Shahd Maged, 15 år från Husby

"Det var superkul och häftigt att få testa på. Jag förväntade mig inte att det skulle vara såhär

roligt. Jag kanske till och med kommer hålla på med golf i framtiden, man vet aldrig!"

- Rayana Tesnim Zitouni, 16 år från Rinkeby