Sveriges nordligaste  SMULTRONSTÄLL  nu på plats i Bastuträsk

Sveriges nordligaste SMULTRONSTÄLL nu på plats i Bastuträsk

Bild. Nu kan besökare hitta massor av turistinformation redan på tågstationen i Bastuträsk.

För att få ut turistinformation på nya platser där många människor passerar har ett informationsställ kallat SMULTRONSTÄLLET  tagits fram.  SMULTRONSTÄLLET  placeras ut på annorlunda ställen och i dem finns plats för Sverigeinformation, regionalinformation  och vad som händer lokalt. Detta nytänk kommer från Turistbyråshopen, en organisation som distribuerar turistbroschyrerna åt de flesta turistdestinationer  i Sverige.  I Sverige har man hittills placerat ut 98 SMULTRONSTÄLL , nästan alla i södra och mellersta Sverige men från och med i höst finns det allra nordligaste placerat i Bastuträsk på Mötesplatsen Bastuträsk Järnvägsstation. Det är tack vare att turistorganisationen Gold of Lapland som är kund på Turistbyråshopen som ett SMULTRONSTÄLL  nu hamnat så långt norrut.

-  Att placera ett av våra SMULTRONSTÄLL  på Mötesplatsen Bastuträsk Järnvägsstation var för oss ett självklart alternativ, säger Maria Larsson, ansvarig för Norsjö Turistbyrå som drivs av Gold of Lapland. Järnvägsstationen är en av de betydelsefulla knutpunkter som finns i vårt område och det är en bra service att göra information tillgänglig även utanför centralorter med turistbyråer, fortsätter hon.  Vi testar nu hur detta fungerar i Bastuträsk och kan tänka oss fler nya platser där många besökare passerar framöver.

Utvecklingen på Mötesplatsen Bastuträsk Järnvägsstation har varit mycket positiv.  De senaste två åren har inte bara lokaler och utomhusmiljön renoverats och rustats upp utan dessa har även fyllts med stora och små välkomnande ingredienser. Det senaste tillskottet är nu inrättandet av Sveriges nordligaste SMULTRONSTÄLLE.

Med utgångspunkt i resenärernas behov har stationsvärdarna Gunnar och Maj-Brith Westermark utvecklat stationshuset och även inrättat en mötesplats för små och stora sammankomster.

-SMULTRONSTÄLLET  är ett bra komplement till de övriga servicefunktionerna så som caféhörna och bokshop, säger Gunnar Westermark som sedan starten ständigt drivs vidare av tågresenärernas alltid så positiva respons. Vi har fler idéer på gång, utvecklingen av Mötesplatsen Bastuträsk Järnvägsstation har bara börjat.

Läs mer om var SMULTRONSTÄLLEN  finns placerade i Sverige på http://www.turistbyrashoppen.se/pages.asp?r_id=62587

Läs mer om Mötesplatsen Bastuträsk Järnvägsstation på

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av 88 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors, Skellefteå och Sorsele.