SVERIGES ENDA KOMBINERADE KULTUR- OCH NATURRESERVAT

SVERIGES ENDA KOMBINERADE KULTUR- OCH NATURRESERVAT

Foto: Lars Westerlund. Bild fri att använda.

Crister Lövgren, guide i Gallejaur.

Kultur- och naturvandringar i det norrländska höstlandskapet är viktiga ingredienser i Gold of Laplands satsning Lapland Autumn Experince som pågår i september. Det blir bland annat guidade vandringar i Vindelfjällens naturreservat och i Gallejaur kultur- och naturreservat.

– Vi är Sveriges enda kombinerade kultur- och naturreservat vilket ger en unik helhetsbild, säger Gallejaurguiden Crister Lövgren.

Kultur- och naturvandringarna i Gallejaur, som ligger i Arvidsjaurs kommun i södra Norrbotten, kommer att genomföras 17-22  september. Besökarna kommer då, förutom en guidad visning av den vackra byn Gallejaur, även att vandra i naturreservatet. Det blir tre olika guidade vandringar; ”I getarnas fotspår”, ”Flottarfärd” och ”Lappskattelandet Jerfesjaur.

– I naturreservatet finns en hel del sällsynta växter som vi stiftar närmare bekantskap med. Dessutom är det här ett rikt fågelliv med bland annat lavskrika, tretåig hackspett, tjäder, orre, ormvråk och det finns även goda möjligheter att få se kungsörn, säger Gallejaurguiden Leif Björk.

De som vandrar kommer också att ha möjlighet till ett exklusivt boende i de gamla gårdarna i byn.

En unik kulturmiljö

Gallejaur etablerades 1801 som nybygge i Piteå lappmark. Nybygget växte långsamt till en liten by på tre gårdar under de första hundra åren. Under första halvan av 1900-talet växte byn till nio hushåll. Kring 1950 kom elektricitet, telefon och landsväg och 1960 började Vattenfall bygga Gallejaur kraftstation i Skellefteälven. Efter några hektiska år med kraftverksbygge och sjöhöjning fanns det bara kvar en krympande skara äldre personer, men också en unik kulturmiljö och en riktigt gammal skog.

2008 instiftades Gallejaur kultur- och naturreservat och två år senare öppnades ett infocenter där historien om Gallejaur presenteras på olika sätt.

– I år har vi bland annat en utställning med målningar gjorda av konstnären och Gallejaurbon Birger Lövgren. Motiven är alla från byn och skogen, berättar Crister Löfgren.

Att besöka Gallejaur är som att förflyttas hundratals år bakåt i tiden. Här har tiden helt enkelt stått stilla och det var ingen slump att Bo Widerberg valde Gallejaur när han spelade in långfilmen ”Ormens väg på hälleberget”.

AndersLarsagården, med sin 1800-talsbebyggelse, är det första man möter när man kommer in i byn. De bevarade gamla byggnaderna i Gallejaur med flera intakta gårdsmiljöer är unikt för norra Sverige. Gården ägs av stiftelsen som bär de sista brukarnas namn, systrarna Karlsson. 2011 var renoveringen av systrarnas barndomshem, Karlssons gård, klar. Totalt visas för allmänheten 14 av de 68 byggnader som ingår i reservatets byggnadsvårdsplan. Renoveringen av köksträdgården har pågått i flera år och man håller nu också på att fixa till ladugården.

– Idag har vi bara får på gården men när ladugården är klar att tas i bruk tänker vi utöka besättningen med gårdens ursprungsdjur fjällkor, höns och getter, säger Crister Lövgren.

Han är idag den ende fast boende i Gallejaur och en av de drivande krafterna bakom satsningarna i natur- och kulturreservatet. Crister växte upp här, flyttade till Umeå där han under många år var verksam som konstnär och lärare på konsthögskolan.

– Visionen som jag hade för Gallejaur när jag för tio år sedan flyttade tillbaka förverkligas nu bit för bit, konstaterar han.

En annan guidad vandring som erbjuds besökarna under Lapland Autumn Experience genomförs i Vindelfjällens naturreservat. Det är den certifierade naturguiden Ethel Åberg som tar vandrarna med på turer längs Tjulträskleden. Bland annat kommer de att övernatta i en fjällstuga vid foten av det för samerna heliga fjället Äjvisåive.

Mer information om Lapland Autumn Experience: Eleonore Hedman, Gold of Lapland, 070-252 73 60 eleonore@goldoflapland.com

Pressbilder och program för Lapland Autumn Experience: www.goldoflapland.com

Mer information om Gallejaurs kultur- och naturreservat: Crister Löfgren, 0960-220 40, gallejaur@arvidsjaurnet.se

Lapland Autumn Experience drivs av Gold of Lapland inom ramen för projektet Årligt Vildmarksevent som finansieras genom projektstöd från Europeiska jordbruksformen för landsbygdsutveckling. Projektet pågår till den 31 december 2013.

Destinationen Gold of Lapland ligger i norra Västerbotten och södra Norrbotten och den sträcker sig från hav till fjäll genom sju kommuner. Gold of Lapland är en ekonomisk förening med cirka 90 medlemsföretag och med uppdraget att marknadsföra sina medlemsföretag.