Svansele vildmarkscenter slår rekord i sommar!

Svansele vildmarkscenter slår rekord i sommar!

Foto: Marit Åsén Trots den något regniga sommaren finns det flera turistanläggningar som rapporterar in fina besökssiffror från den pågående turistsäsongen. Svansele vildmarkscenter, som ligger i norra delen av Västerbotten och är en del av turistdestinationen Guldriket, är en av anläggningarna som haft en mycket bra sommar. - Vi ser ut att slå rekord i sommar, myser ägaren Thorbjörn Holmlund, det är besökare från hela landet och framförallt bussgrupper som även besöker andra besöksmål i Guldriket. Men även gäster med tungomål svåra att förstå ökar, fortsätter Thorbjörn. Vi har minst haft en 20 procentig ökning sett över tiden 1 juni och till dags dato. Bokningsläget när det gäller den närmaste månaden ser också bättre ut än tidigare år. Vad är det då som lockar så många besökare till Svansele vildmarkscenter? - Ja, förutom att besöka vildmarksutställningen med över 650 konserverade djur från området är det många som äter vår lunch som är lagad över öppen eld, berättar Thorbjörn. Vi serverar vildmarksmat som ren, älg och ädelfisk på takspån för den rätta vildmarkskänslan. Sedan kan de minsta i familjen prova på att åka barnfyrhjuling eller bada i varmt bad i trätunna gratis medan övriga kanske kastar yxkast, lasso eller blåser pil, gästerna stannar ofta länge och ingen åker hungrig härifrån, skrattar Thorbjörn. Även övriga företag i området ser effekter av att Svansele vildmarkscenter lockar så många besökare. I närheten av Svansele ligger t e x Björks lanthandel, i byn Kusfors, som under sommaren ser omsättningen öka. Detta kan säkert bero på både turistanläggningarna men även att fler sommargäster och hemvändare, menar ägaren Jan Björk. -------------------------------------------------------------------- För mer information kontakta gärna Thorbjörn Holmlund, VD Svansele vildmarkscenter, 0915 210 00 eller 070-516 86 53 thorbjorn@svansele.se www.svansele.nu eller Karin Fällman, destinationsansvarig Guldriket/Gold of Lapland, 070 608 65 06, karin@guldriket.com Guldriket, en geografisk och tematisk destination som tar vara på de kultur- och industrihistoriska värden som finns i gruvlandskapet i Västerbotten samt övriga turistiska guldkorn som finns i området. Området spänner över norra länsdelen av Västerbotten och över fyra kommuner: Skellefteå, Norsjö, Malå och Lycksele. Se www.guldriket.com