Robertsfors ansluter till samarbetet Gold of Lapland

Robertsfors kommun har i dagarna sagt ja till att avsätta 150 000 kr till Ostrikets ideella förening, som är medlem i Gold of Lapland. Detta ska ses som början på ett mer intimt samarbete med Guldrikets kommuner Lycksele, Norsjö, Malå och Skellefteå och öppnar möjligheten för företag inom Robertsfors att ansluta sig till marknadsorganisationen Gold of Lapland. Gold of Lapland som hittills arbetat för att visa upp Guldrikets turistföretagares utbud till svensk och utländsk marknad kommer nu även att ta in hela Ostriket och Robertsfors företagare i det utbudet. - Vi har förstått att våra turistföretag har velat ta detta steg och därför väljer vi att stärka den utvecklingen, berättar Bengt Gunnarsson, turistintendent på Robertsfors kommun. Vi inledde detta samarbete redan under vår gemensamma Hollandsatsning tidigare i år och nu fullföljer vi egentligen bara det samarbetet, fortsätter Bengt. I Sverige kommer marknadsorganisationen att lyfta upp både Guldriket och Ostriket, bägge destinationerna börjar bli välkända och efterfrågade på den svenska marknaden. På den internationella marknaden blir det enbart Gold of Lapland som kommer att vara varumärket som ska skapa intresse för denna nordliga region. - Detta känns oerhört positivt och det här är precis den utveckling vi vill ha, säger Karin Fällman, destinationsansvarig på Gold of Lapland, nu får vi ett brett och intressant utbud som lockar ännu fler besökare. Jag kan bara säga Välkommen in i samarbetet Robertsfors! Ostriket sträcker sig över två kommuner och förutom Robertsfors är det Skellefteå kommun som har varit pådrivande för att bygga upp destination Ostriket där Ostens Hus i Burträsk är flaggskeppet. Gold of Lapland har i dagsläget 41 medlemsföretag men räknar med en ökning bla genom detta nya samarbete med Robertsfors men det planeras även en värvningskampanj för att involvera fler övriga företag i samarbetet. - Vår tanke är att bygga en paraplyorganisation liknande Siljan Turism i Dalarna och de har över 600 företag med, säger Karin Fällman, i vår region finns det många företag som vi hoppas ska gå in i arbetet med att bygga en gemensam intressant destination, påpekar Karin. ------------------------------------------------------------------- För mer information, kontakta: Karin Fällman, destinationsansvarig Gold of Lapland, 0918 331 10, 070 608 65 06 Bengt Gunnarsson, turistintendent Robertsfors kommun, 0934 140 20, 070 371 01 17 Guldriket, en geografisk och tematisk destination som tar vara på de kultur- och industrihistoriska värden som finns i gruvlandskapet i Västerbotten samt övriga turistiska guldkorn som finns i området. Området spänner över norra länsdelen av Västerbotten och över fyra kommuner: Skellefteå, Norsjö, Malå och Lycksele. Se www.guldriket.com Läs mer om destinationen Ostriket, "en god bit av Västerbotten" med ett 20-tal certifierade besöksmål och arrangemang på www.ostriket.nu Ostriket hittar du inom kommunerna Skellefteå och Robertsfors.