Regnig sommar ger klirr i kassan för Äventyrshus

Regnig sommar ger klirr i kassan för Äventyrshus

Det är inte alla turistföretagare som vill ha sol hela sommaren utan det finns en del som gärna ser lite regn då och då. Skellefteåföretaget ”Äventyrshuset i Berget” är ett av de turistföretag i Guldriket som i hittills i sommar haft en rejäl uppgång av besökare. - Vi har haft den bästa sommaren sedan starten 2002, berättar Thomas Norström, en av ägarna till anläggningen, och det får vi nog tacka vädret för. Om vi jämför med juli förra året så har vi en vinstökning på 30 % vilket är kanon, skrattar Thomas nöjt. Det gäller att vara uppfinningsrik för alla de som arbetar på turistbyråer, särskilt när regndagarna duggar tätt som de gjort i sommar. Ett barnvänligt förslag under tak är ofta ett önskemål och det är där anläggningar som ”Äventyrshuset i Berget” kommer in. Namnet kommer sig av att lokalen finns insprängt i en grotta i Vitberget i centrala Skellefteå och där inne i berget ställs man inför en mängd utmaningar där fysisk utmaning kombineras med intellektuell skärpa och kreativitet. Det kan vara allt ifrån att klara av fysiska klätterväggar till att överlista fotoceller. Varje rum innehåller en uppgift som man tillsammans ska lösa inom en begränsad tid. ___________________________________ För mer information kontakta gärna Thomas Norström, delägare Äventyrshuset i Berget, 0910-70 12 70 Thomas.norstrom@bodaborg.nu www.bodaborg.nu ”Äventyrshuset i Berget” är en del av Guldriket, en geografisk och tematisk destination som tar vara på de kultur- och industrihistoriska värden som finns i gruvlandskapet i Västerbotten samt övriga turistiska guldkorn som finns i området. Området spänner över norra länsdelen av Västerbotten och över fyra kommuner: Skellefteå, Norsjö, Malå och Lycksele. Se www.guldriket.com