Ost och guld lockade på Luleåmässa

Ost och guld lockade på Luleåmässa

Bildtext: Sören Lundström, Ostriket, och Sture Andersson, Ostens Hus, lockade med Västerbottensost. Våren hade inte riktigt kommit till Luleå under den gångna helgen och det gjorde att många valde att värma sig i mässhallen och titta på nyheter, modevisningar, kockdueller eller få inredningstips av Ernst Kirchsteiger. Gold of Laplands delegation med Forum Museum Rönnskär, Omnica Travel, Upplevelser i Norr, Ostens Hus, Ostriket och Hotell Källan Spa & konferens lockade med ost och guldkantade upplevelser för att få Luleåborna att resa söderut i sommar. Västerbottensosten går ju som bekant hem i alla delar av Sverige och så även i Luleå. Sture Andersson på Ostens Hus i Burträsk sålde ostar och berättade samtidigt om resmålen i Ostriket. - Många har sett våra stora Osthyvlar vid E4:an, säger Sören Lundström, samordnare för Ostriket, och nu när de fått smak på Västerbottensosten hoppas vi på vi blir ett självklart stopp på resan. Många stannade även framför Sten-Arne Burman, Forum Museum Rönnskär, som hade både guld, silver och koppar från Rönnskärsverken att visa upp. - Att besöka ett smältverk är lite speciellt, menar Sten-Arne, och att få veta mer om historien kring hur det började och hur utvecklingen gått till är allmänbildning kombinerat med en utflykt, fortsätter han. För grupper som planerade en resa till Guldriket och Ostriket hade Monica Holmgren, Omnica Travel, massor av reseförslag att fresta med. Högsta vinsterna i montertävlingen var kortweekends på Hotell Källan och Västerbottenost och det lockade naturligtvis många tävlingssugna till montern. -------------------------------------------------------------------- För mer information kontakta gärna Karin Fällman Gold of Lapland 070 6086506 och titta gärna in på www.goldoflapland.com Gold of Lapland marknadsför; Guldriket, en geografisk och tematisk destination som tar vara på de kultur- och industrihistoriska värden som finns i gruvlandskapet i Västerbotten samt övriga turistiska guldkorn som finns i området. Området spänner över norra länsdelen av Västerbotten och över fyra kommuner: Skellefteå, Norsjö, Malå och Lycksele. Se www.guldriket.com Läs mer om destinationen Ostriket, "en god bit av Västerbotten" med ett 25-tal certifierade besöksmål och arrangemang på www.ostriket.nu Ostriket hittar du inom kommunerna Skellefteå och Robertsfors.