Anna Israelsson, Gold of Lapland, Anna-Karin Horney och Kerstin Andersson, Malå kommun inleder ett samarbete med gemensamt Visitor Center i Malå.

Nytt samarbete ska lyfta platsen Malå

Ny spännande samverkansöverenskommelse mellan Malå kommun och Gold Of Lapland har nyligen inletts. Under två år kommer organisationerna att tillsammans driva ett Malå Visitor Center vars syfte är att stärka hela det geografiska platsen Malå kommun ur ett besöksnäringsperspektiv.

"Målet är att platsattraktiviteten ökar och att fler besökare hittar hit samt att befintligt näringsliv ges goda förutsättningar att utvecklas och växa och att nya aktörer etablerar sig i vår kommun" säger Anna-Karin Horney, chef på utvecklings- och arbetsmarknadsenheten, Malå kommun.

Gold of Lapland har under 3 år utvecklat konceptet "Malå Visitor Center" i ett Leaderprojekt och tar med sig dessa erfarenheter in i det nya samarbetet. Samtidigt har Malå kommun under många år drivit turistinformationen och tar i sin tur med sig all den erfarenheten. För första gången på över 10 år har Malå kommun nu genom samarbetet med Gold of Lapland en verksamheten med särskild avsatt personell resurs för arbete med kommunikation och marknadsföring för hela Malåbygden.

"Det känns bra att vi tillsammans får den här möjligheten att skapa något nytt, använda våra olika styrkor och hitta en bra framtida lösning för besöksnäringen i kommunen", säger Anna Israelsson, Gold Of Lapland.

Det första gemensamma målet är att komma igång med en ny webblösning för Visit Malå.

"Eftersom kommunen har tagit beslutet att gå från en delöppen turistinformation till en digital är en bra digital lösning för Visit Malå ett måste" säger Anna-Karin Horney, Malå kommun.

Detta innebär att den tidigare turistinformationen som funnits på biblioteket i Malå nu blir digital. Kerstin Andersson som sedan tidigare arbetar på turistbyrån kommer att sitta tillsammans med Gold Of Lapland på hotell Tjamstan torsdagar och arbeta med den digitala turistinformationen.

"Jag ser framemot att tillsammans med Anna på Gold of Lapland fokusera på den digitala informationen och servicen" säger Kerstin Andersson, Malå kommun.

"Det här är ett nytt samarbete där vi ska hitta former och arbetssätt som fungerar framöver. Det känns superkul att vi fått till denna samverkansöverenskommelse" kommenterar Anna-Karin Horney, Malå kommun.

Fakta: Gold of Lapland

Gold of Lapland ekonomisk förening ägs av besöksnäringsföretag i Västerbotten. Målet är att stödja och stärka medlemmarna och visa upp det bästa av vad norra Västerbotten och södra Lappland har att erbjuda, från fjällen, genom skogslandskapet ut mot kusten. Föreningen verkar för en hälsosam ökning av besökare till området och bidrar till en ansvarsfull, hållbar destination med värdefulla natur- och kulturmiljöer. Detta görs genom projekt, uppdrag och samarbeten.