Mitt i sommarvärmen utsågs bästa vinterbilden i Gold of Lapland

Mitt i sommarvärmen utsågs bästa vinterbilden i Gold of Lapland

Vinnande bild i Gold of Lapland fototävling. Foto: Maude Westermark

En fototävling anordnades under perioden december 2009 till mars 2010 för att få in härliga vinterbilder som var tagna i Gold of Lapland och nu mitt i sommarvärmen har vinnarna utsetts.

- Många fina bidrag har skickats in och de utvalda personerna i juryn har haft ett svårt jobb att välja ut vinnarna, berättar Beatrice Dahlström, webbansvarig på Gold of Lapland. Det kanske verkar lite konstigt att titta på vinterbilder nu men det gäller att ligga en säsong före, snart börjar vi marknadsföra vintern, skrattar Beatrice.

Juryn har bestått av Sofie Persson, Norsjö kommun, Sören Lundström, Ostriket, Camilla Nyhlander, Lycksele turistbyrå, Christina Renström, Malå samt Monica Holmgren, Omnica Travel/Upplevelser i Norr, och de  har var och en satt betyg på de sex bästa bilderna.

1:a pris går till Maude Westermark, som vinner en övernattning för två personer på Hotell Lappland i Lycksele.  Motiveringar kring det vinnande bidraget:

"En kall bild men man ser att ljuset och värmen är på väg, framtidshopp, bäcken porlar och jag hör hur fåglarna kvittrar. För att kunna samarbeta, komma sig fram och hjälpas så finns det broar som sammanför oss."

"Stämningsfullt motiv som fångar båda naturens krafter och den rofyllda naturen samtidigt som bilden speglar de mörka och ljusa krafterna "

2:a pris går till Lisbeth Lindqvist som vinner ett presentkort på Hotell Källan Spa och Konferens.
3:e pris, liftkort och gratis skidhyrning en dag i Tjamstabackarna vinner Jonny Stenmark.
4 -6:e pristagarna Åsa Harnesk, Jonny Stenmark och Malin Hedman vinner boken "Med smak av Västerbotten".

Alla de vinnande bilderna kan ni se på http://www.goldoflapland.com/nyheter

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av drygt 80 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors och Skellefteå.

under åren 2008-2010 bedriver Gold of Lapland ett mål 2 projekt.