Lycksele Flygplats lanserar reseportal för Lappland

Lycksele Flygplats lanserar reseportal för Lappland

Merparten av södra Lapplands kommuner och flera av de större aktörerna inom resor och turism ger sitt stöd till en helt ny webbsatsning som Lycksele Flygplats lanserar. Med uppropet ”Enter Lapland!” och sajten swedishlaplandairport.com kommer Lycksele Flygplats att göra sitt för att marknadsföra regionen.

Med den nya sajten vill man öka och förenkla försäljning och paketering av resor på flera olika plan; dels för alla som bor och verkar i Lappland, dels för turister från såväl övriga Sverige som resten av världen. Initiativtagare till satsningen är Lycksele Flygplats och huvudpartner är Gold of Lapland som står för onlinebokningssystemet. Premiärdatum för den svenska delen av sajten är den första juli 2011.

”Vår region har så många möjligheter och med dagens infrastruktur skulle vi tillsammans kunna erbjuda världen Lappland på ett helt nytt vis: enklare, smartare, tillgängligare”, säger Lennart Näslund flygplatschef på Lycksele Flygplats. ”Så föddes idén om ett regionalt samarbete – och en reseportal på webben. Det var bara ett litet krux – hur skulle vi kombinera att driva en flygplats och att sammanföra Lappland i ett destinationsmarknadsföringssamarbete? Vi såg möjligheterna, men insåg även behovet av en kvalificerad konsult. Då fick vi tips om FutureLab, en varumärkesbyrå från Borås som bland annat arbetat med Finlands turistbyrå i liknande projekt. Kan Finland så kan väl Lycksele Flygplats, resonerade vi”, fortsätter Näslund.

Arbetet att utveckla idéerna tog form och allt fler intressenter anslöt – kommuner, hotellägare, turistentreprenörer, resebolag och turistorganisationen Gold of Lapland.

”I mitten av maj smygstartar vi sajten och därefter siktar vi på att inom kort ha en rad attraktiva, färdigpaketerade erbjudanden som resenärer och turister enkelt kan beställa och överblicka. Med oss i samarbetet har vi Gold of Lapland som står för bokningssystemet Citybreak, ett etablerat system i dessa sammanhang och med en vida använd Internetbaserad teknik för just resepaket”, säger Näslund.

”Vi tycker att det känns väldigt spännande när fler aktörer vill bidra till att synliggöra allt vad regionen har att erbjuda på sina arenor”, säger Karin Fällman, verksamhetsledare på Gold of Lapland. ”Lycksele Flygplats är ett av våra medlemsföretag och när de berättade om sina visioner så kände vi direkt att ett samarbete oss emellan skulle gynna näringen”, avslutar Karin.

Internet är framtidens försäljningskanal och där måste vi vara med. Det finns enorma möjligheter och vi ser positivt på dessa satsningar, säger Arne Hellsten, VD på Hotell Källan Spa och Konferens, som menar att det krävs insatser och samarbete för att synas i bruset av information som finns på Internet idag.”

Reseportalen swedishlaplandairport.com får officiell premiär den första juli 2011. Engelsk version kommer att lanseras innan årets slut.

Enter Lapland! – Lapplands reseportal swedishlaplandairport.com

Kontaktperson: