Linbanan ser positiva effekter av chartersatsning

Linbanan ser positiva effekter av chartersatsning

Foto Marit Åsén

För andra sommaren i rad arrangeras charterflyg från Schweiz till Umeå. Detta är ett samarbete mellan VästerbottensTurism och researrangören Kontiki-Saga Reisen i Baden. Denna sommar har fler än 300 schweizare valt att resa till Umeå och även företagare Gold of Lapland regionen (Guldriket och Ostriket) känner av de positiva effekterna. Schweizare är framförallt intresserade av rundresor i Västerbotten, där de får uppleva både kusten och inlandet.

- Vi är mycket nöjda med de 270 schweiziska besökarna vi har haft i sommar, säger Bosse Biström, ägare till Världens Längsta Linbana som ligger i Norsjö kommun i Guldriket. Kontiki-Saga Reisen gillade vårt koncept så mycket att de la in oss i en rundtur där de efter linbanebesöket åker vidare till Jukkasjärvi, Lofoten, åker med Hurtgirutten och sedan tillbaka till Umeå.

I veckan har Nicole Rosenberg, från researrangören Kontiki-Saga Reisen, rest runt i Västerbotten för att hitta fler guldkorn i bl a Guldriket. Målsättningen för nästa sommar är att sätta in större plan och erbjuda mer gruppresor till målgruppen plus 55. De anläggningar som hon tittade på i Gold of Lapland regionen var Varuträsk mineralpark, Bergrum Boliden, Svansele vildmarkscenter, Hotell Källan, Linbanan, Malå Hotell och Lycksele djurpark.

------------------------------------------------------------------------------------------
För mer information kontakta gärna
Bo Biström, 0918 210 25, ägare av Världens längsta linbana
Karin Fällman Gold of Lapland, 070 6086506 och titta gärna in på www.goldoflapland.com

Gold of Lapland marknadsför;

Guldriket, en geografisk och tematisk destination som tar vara på de kultur- och industrihistoriska värden som finns i gruvlandskapet i Västerbotten samt övriga turistiska guldkorn som finns i området. Området spänner över norra länsdelen av Västerbotten och över fyra kommuner: Skellefteå, Norsjö, Malå och Lycksele. Se www.guldriket.com

Läs mer om destinationen Ostriket, "en god bit av Västerbotten" med ett 25-tal certifierade besöksmål och arrangemang på www.ostriket.nu Ostriket hittar du inom kommunerna Skellefteå och Robertsfors.