LILLA MALÅ KOMMUN SER EN UPPGÅNG PÅ SOMMARTURISMEN

LILLA MALÅ KOMMUN SER EN UPPGÅNG PÅ SOMMARTURISMEN

Foto: Marit Åsén Malå kommun i Guldriket är en av Sveriges minsta kommuner med 3 350 invånare och har satsat mest på att utveckla sin vinterturism där man också har sett en bra utveckling. Detta år har även sommarturismen haft en uppgång även om detta sker från en blygsam nivå. - Det ser ut att vara lite bättre i år än ifjol och de tyska besöken fortsätter att öka, berättar Pernilla Lundmark på Malå Turism. De tyska besökarna kommer i huvudsak under maj och i början av juni samt under augusti månad, alltså inte under den svenska industrisemesterperioden. Detta innebär att för att kunna erbjuda dem intressanta utflyktstips skulle turistbyrån gärna se att fler besöksmål har öppet längre under sommaren. - Våra utländska besökare kommer säkert för vår natur och kultur men vill gärna besöka turistanläggningar och ju mer vi kan erbjuda desto större chans är det ju att de stannar längre hos oss, påpekar Pernilla. Vad har hon då rekommenderat i sommar? Ja, i närområdet finns t ex Sagabiografen, en kulturskatt där man får veta mer om den gruvboom som fanns i Adakgruvan med början på 40-talet, och som visar film och har ett eget café, i Kristineberg finns en världsunik Underjordskyrka där en profetia förutspådde att Kristus skulle visa sig i berget – och det har han gjort! -------------------------------------------------------------- För mer information kontakta gärna Pernilla Lundmark 0953 142 91 eller Karin Fällman, destinationsansvarig Guldriket/Gold of Lapland, 070 608 65 06, karin@guldriket.com Malå Turism är en del av Guldriket, en geografisk och tematisk destination som tar vara på de kultur- och industrihistoriska värden som finns i gruvlandskapet i Västerbotten samt övriga turistiska guldkorn som finns i området. Området spänner över norra länsdelen av Västerbotten och över fyra kommuner: Skellefteå, Norsjö, Malå och Lycksele. Se www.guldriket.com