Peter Tjärnlund och Anna Israelsson inleder projektet Rågmjölvägen

Jordbruksverket säger ja till Rågmjölsvägen

Leader- projektet ”Rågmjölsvägen” får godkänt av Jordbruksverket. Riskanalys ska genomföras, broar, spänger, vindskydd och rastplatser ska iordningställas. Leden ska märkas upp och två informationsskyltar ska skapas. - Detta projekt kommer stärka den lokala besöksnäringen, menar Anna Israelsson som leder projektet.

Nu har planeringen för att rusta upp den gamla vandringsleden mellan Norsjö och Malå börjat på allvar. Jordbruksverket har godkänt Leader- projektet ”Rågmjölsvägen”.

Under projekttiden ska den gamla vandringsleden mellan Norsjö och Malå rustas upp. Riskanalys ska genomföras, broar, spänger, vindskydd och rastplatser ska iordningställas. Leden ska märkas upp och två informationsskyltar ska skapas.

Projekt Rågmjölsvägen ska möjliggöra fler paketeringsmöjligheter för områdets besöksnäringsföretag och stärka den lokala besöksnäringen och öka det aktiva friluftslivet för lokalbefolkningen. Rågmjölsvägen är ursprungligen en gammal vandringsled, som under 1800-talet användes för att frakta varor från kusten till inlandet. Leden går egentligen från Skellefteås kust upp till Ammarnäs, men det är specifikt delen Norsjö-Malå som kallas ”Rågmjölsvägen”.

Peter Tjärnlund kommer att koordinera arbetet i sommar tillsammans med projektledare Anna Israelsson, Gold of Lapland.-  Detta projekt kommer stärka den lokala besöksnäringen, menar Anna Israelsson som leder projektet.