Guldriket på ny interaktiv karta på visitsweden.com

VisitSweden har det offentliga uppdraget att marknadsföra Sverige i världen och för att möta behovet av interaktiv information har de tagit fram en ny interaktiv karta som lyfter fram intressanta upplevelser på Sverigekartan. Det är en s.k Google Maps mashup, där VisitSweden gjort en egen anpassning av Google maps och en av de intressanta platserna som lyfts upp är Guldriket eller Gold of Lapland som det internationella marknadsföringsnamnet är. - Tack vare webbenkäter och analyser av vår målgrupp vet vi att det finns ett behov av en interaktiv karta för att visa var regioner, städer och sevärdheter geografiskt är belägna. Vi ger dessutom förslag på var sevärdheter och attraktioner finns, berättar Maria Ziv, marknadskommunikationsdirektör på VisitSweden. I Västerbotten hittar man idag Älgens Hus, Fatmomakke och Guldriket utmärkta och när man för muspekaren över kartan kan man klicka fram en inforuta som ger mer information om platsen. Klickar man på Guldriket kan man t ex läsa om Underjordskyrkan i Kristineberg, Världens längsta linbana samt Svansele vildmarkscenter idag, allt på engelska förstås. Enligt VisitSweden har kartan snabbt blivit mycket populär och används redan av cirka 8 000 besökare i veckan. - Vi blev naturligtvis väldigt glada att VisitSweden anser att Guldriket har attraktioner som ligger så högt på Sverigenivå att de väljer att ta in dem på den interaktiva kartan redan i detta första läge, säger Karin Fällman destinationsansvarig på Gold of Lapland. Detta ger oss ett fönster till alla som är intresserade av Sverige och sedan letar sig fram efter intressant mål. -------------------------------------------------------------------- För mer information, kontakta gärna: Karin Fällman, destinationsansvarig Guldriket/Gold of Lapland, 070 608 65 06, karin@guldriket.com Maria Ziv, marknadskommunikationsdirektör VisitSweden, 08-789 10 00 Den interaktiva kartan över norra Sverige hittar ni på http://www.visitsweden.com/VSTemplates/MapSweden.aspx?id=64377# Och hela kartan på; www.visitsweden.com/map Guldriket, en geografisk och tematisk destination som tar vara på de kultur- och industrihistoriska värden som finns i gruvlandskapet i Västerbotten samt övriga turistiska guldkorn som finns i området. Området spänner över norra länsdelen av Västerbotten och över fyra kommuner: Skellefteå, Norsjö, Malå och Lycksele. Se www.guldriket.com