GULDLÄNET VÄSTERBOTTEN GLÄNSTE PÅ TUR 2008

GULDLÄNET VÄSTERBOTTEN GLÄNSTE PÅ TUR 2008

På bilden ses Anna Lindfors, Destination Skellefteå , och Kristina Thelin, Umeå Turistbyrå, som marknadsför Västerbotten på Tur mässan. Foto: Karin Fällman TUR mässan, som är Sveriges största rese- och turistmässa, har stängt portarna för i år. Under fyra intensiva dagar besökte 51 000 personer montrar från 96 olika länder. På den övre våningen av mässhallen återfanns Västerbotten Lapplands guldskimrande monter och även där var det stort intresse under hela helgen. Under torsdagen och fredagen var bussarrangörer och konferensköpare inbjudna till montern för att bli inspirerade till att lägga en guldskimrande resa eller möte till Västerbotten. Hela 50 bussresearrangörer fick reseförslag av Monica Holmgren, Omnica Travel, som jobbade åt hela länet i montern. - Det var faktiskt extra kul i år, konstaterar Monica Holmgren, eftersom VästerbottensTurism precis lanserat en bussresewebb som är specialgjord för bussarrangörer. Vi hade en särskild presentation av denna under mässan och fick mycket positiv respons. Intresset för Västerbotten är stort och vi ska försöka spinna vidare på det. Det glimrade verkligen i Västerbotten Lapplands monter på Tur mässan. Med väggar i guld och hattar med guldband syntes Västerbottens deltagare i mängden och konkurrensen var tuff. Dock var det inte många norrländska regioner på plats så Västerbotten Lappland fångade upp de flesta som ville resa norrut. Under helgen övergick TUR mässan till en ren turistmässa och trycket i montern var mycket stort även under helgen då drygt 4500 broschyrer distribuerades till intresserade besökare från Götaland. - Vi har fått många frågor om vandring, fiske, boende och upplevelser, berättar Anna Lindfors, Skellefteå turistbyrå, och Kristina Thelin, Umeå turistbyrå. Sedan är det väldigt uppskattat att vi bjöd på Västerbottenost och torkat renkött som är något av matsymboler för Västerbotten respektive Lappland. Deltagandet på mässan var ett samarbete mellan VästerbottensTurism, Gold of Lapland, Skellefteå, Umeåregionen och Vilhelmina. Vilhelmina fanns även med på ytterligare en monter på mässan och tävlade i tävlingen ”Inspirerande Mötesmiljöer” och stack verkligen ut eftersom man hade en skoter i sin monter och snö! Man vann inte tävlingen men fick säkert flera nya offertförfrågningar. - Det är viktigt att våga vara långsiktig i sina satsningar och våga sticka ut, säger Karin Fällman, destinationsansvarig Gold of Lapland. Vi har nu varit med på TUR mässan i tre år och faktum är att de har upptäckt oss, vi har 19 procent av våra besökare från Götaland och fler kommer i sommar, hoppas Karin. På mässan fanns följande delegation: Ulf Figaro, VästerbottensTurism, Karin Fällman, Gold of Lapland, Conny Robertsson, Upplevelser i Norr, Monica Holmgren, Omnica Travel, Bo Wikström och Anna Lindfors Destination Skellefteå, Carola Rönnqvist, Umeå Folkets Hus, Kerstin Forsén-Öberg, Umeå Convention Bureau, Annika Sandström, Umeåregionen, Kristina Thelin, Umeå Turistbyrå, Mats Grönlund, Vilhelmina kommun och Ann-Marie Hansson, Vilhelmina flygplats. ---------------------------------------- För mer information, kontakta Karin Fällman, destinationsansvarig Gold of Lapland, 070 608 65 06 eller Ulf Figaro, VästerbottensTurism, 090 16 57 41 VästerbottensTurism är en del av Region Västerbotten och ansvarar för samordning, kvalitetsutveckling och marknadsföring av länets turistindustri. Läs mer på www.vasterbotten.net och www.vasterbottensturism.se