Det nya Livet – populärt tema på flytande mässa

Det nya Livet – populärt tema på flytande mässa

Seniorer är ett tema på allt fler mässor och det handlar naturligtvis om att på olika sätt nå alla som redan har eller snart kommer att ha ledig tid och rätt bra ställt. I USA kallas dessa generationer ”Babyboomers” och då talar man om efterkrigstidens stora, barnrika kullar. I Sverige pratar vi om 40-talister eller + 55. Det här är människor som vuxit upp i tid då utvecklingen gått kraftigt framåt, som haft det relativt bra ställt, rest mycket och som ställer andra krav på framtiden än tidigare generationer. Denna generation vill inte kallas seniorer och kanske var det därför som Viking Line döpte sin nya mässa, riktad till denna målgrupp, för ”Det nya Livet”. Mässan är ett samarbete med både PRO och SPF. Detta är också en målgrupp för företag i Guldriket/Gold of Lapland som var den nordligaste utställaren på mässan. - Vi har under flera års tid deltagit på en Seniormässa på Globen, säger Karin Fällman, destinationsansvarig på Gold of Lapland, men denna mässa kändes lite annorlunda, mer modern. Det är viktigt att våga hålla kontakten med sin målgrupp för att lyssna in vad de letar efter och om det vi visar upp är intressant, fortsätter Karin. I Guldrikets monter bjöds på reseinspiration och man fick även visa sina geografiska kunskaper genom att försöka placera Guldriket i rätt län, vilket inte var helt lätt för alla. Förutom Guldriket stod Monica Holmgren, Omnica Travel AB och Upplevelser i Norr, i samma monter för att erbjuda gruppresor eller individuella resor till Guldriket och norra Sverige. - Jag har haft över 30 säljsamtal med reseombud för PRO-föreningar och SPF-föreningar från stora delar av Sverige och även hunnit träffa flera researrangörer, berättar en nöjd Monica Holmgren. Det är intensiva dagar men en av de bättre mässorna jag deltagit på. Mässan arrangerades på bildäck, på kryssningsfartyget Cinderella som går mellan Stockholm och Mariehamn på Åland, och hölls under tre dygnsturer med totalt ca 4000 besökare. Förutom att gå på mässa kunde resenärerna lyssna på föredrag, t ex hade Ulf Elfving en talkshow med gäster som Ingvar Oldsberg och Jesper Aspegren. Jesper, som bl a varit programledare för ”Aspegren – mitt i maten” stannade naturligtvis upp vid Guldrikets monter och visade sig vara mycket intresserad av området. - Jag älskar Wästerbotten, skrattade Jesper glatt till Monica Holmgren som hade mycket att berätta om både osten och länet. ___________________________ För mer information kontakta gärna Karin Fällman, destinationsansvarig Guldriket/Gold of Lapland, 070 608 65 06, karin@guldriket.com Eller Monica Holmgren, Omnica Travel AB, 070- 6901221 , monica.holmgren@omnicatravel.se Gold of Lapland marknadsför; Guldriket, en geografisk och tematisk destination som tar vara på de kultur- och industrihistoriska värden som finns i gruvlandskapet i Västerbotten samt övriga turistiska guldkorn som finns i området. Området spänner över norra länsdelen av Västerbotten och över fyra kommuner: Skellefteå, Norsjö, Malå och Lycksele. Se www.guldriket.com