Busstorg lockar Gold of Lapland till TUR i Göteborg

Busstorg lockar Gold of Lapland till TUR i Göteborg

Bilden är fri att använda. Ange Foto: Världens längsta linbana

Bussturismen är väldigt viktig för många små och stora turistföretag inom turistdestinationen Gold of Lapland.  I november 2009 anordnade VästerbottensTurism en bussworkshop för bussarrangörer från hela Sverige, där Gold of Lapland deltog. För att fortsätta bearbetningen av denna målgrupp ska nu en trupp bestående av Beatrice Dahlström, Maria Larsson och Karin Fällman, Gold of Lapland samt Camilla Nyhlander på Lycksele turistbyrå besöka Busstorget på TUR-mässan i Göteborg, Sveriges största fack- och konsumentmässa.

Vem är den typiska bussresenären?
- Det är egentligen människor från alla kategorier, en del åker till föreställningar och andra åker på SPA eller gourmetresor  och många pensionärsföreningar ordnar årligen flera resor, kortare och längre, berättar Karin Fällman, verksamhetsledare på Gold of Lapland. Bussarrangörer är en viktig målgrupp för oss.

Hittar de till norra Sverige?
- Både ja och nej, de arrangörer som redan har skapat turer hit kör dem år efter år men svårigheten är att intressera ännu fler bussarrangörer att satsa på resor till Västerbotten och Gold of Lapland och hitta nya guldkorn som passar bussturisten, påpekar Camilla Nyhlander, Lycksele turistbyrå.

På TUR mässan i Göteborg ska kvartetten besöka alla bussarrangörer som ställer ut, för att visa på vilket intressant smörgåsbord av upplevelser man kan hitta i Gold of Lapland. Förhoppningen är att intresset för norra Sverige ska fortsätta öka och att kunna visa att resan till Lappland är värd att göra.

Är det enbart för TUR mässan ni åker till Göteborg?
- Nej, vi ska även utbilda oss kring ett onlinebokningssystem i Göteborg, så det passade perfekt att även besöka mässan och denna viktiga målgrupp, menar Beatrice Dahlström produktionsansvarig på Gold of Lapland.

TUR är Skandinaviens ledande mässa med inriktning på rese-, turist och mötesindustrin. TUR-mässan äger rum under fyra dagar vecka 12 på Svenska Mässan i Göteborg. På torsdag och fredag riktar sig TUR-mässan till fackbesökaren och under lördag och söndag till allmänheten. 2009 gick den 26:e TUR-mässan av stapeln med runt 100 länder och regioner representerade och med hela 53 800 besök. Nu hoppas mässledning på ännu fler besökare 2010.

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av ca 80 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors och Skellefteå.