Bokpaket ska locka seniorer att Läsa och Resa

Bokpaket ska locka seniorer att Läsa och Resa

Bildtext. Monica Holmgren, Upplevelser i Norr, berättar om resemöjligheter till Gold of Lapland.

Viking Line anordnade nyligen mässan "Det Nya Livet", som riktar sig till seniorer som är över 55 år, och i år reste ca 3000 personer på dessa specialkryssningar där seniorerna kunde lyssna på Ulf Elfvings talkshow, dansa, äta gott och besöka en mässa på bildäck där drygt 40 utställare visade upp sig. Mässan är ett samarbete med både PRO och SPF.

Från norra Västerbotten fanns turistdestinationen Gold of Lapland i samma monter som Upplevelser i Norr AB för att sälja in resor till Guldriket och Ostriket.

Hade ni med något särskilt som lockade seniorerna?

- Jo, massor! Till exempel reseförslag som "200 år av fred" och "Fira jul i Lycksele" och ett bokpaket med reseförslag för att inspirera till att först läsa om området och sedan resa hit, berättar Monica Holmgren, VD Upplevelser i Norr. I bokpaketet finns böckerna "Guldfeber" av Åke Lundgren, "Ostriket" av Mats Nilsson och en ny roman av Britta Stenberg som heter "Kristus i Berget" och sedan kan man resa och uppleva delar av detta på plats.

- Jag måste bara berätta om en händelse i samband med romanen "Kristus i Berget", inflikar Karin Fällman, destinationsansvarig på Gold of Lapland. Denna roman berättar om myten kring Kristusbilden i Kristineberg som visade sig den 29 november 1946 efter en sprängning kvällen innan och på mässan fick vi besök av en man, vars pappa arbetade i Kristinebergsgruvan under 40-talet, och denne man var född precis den 29 november 1946, alltså samma dag som Kristus visade i berget. Han bodde numera i Stockholm men hade redan hunnit läsa romanen som Britta Stenberg skrivit. Ibland blir det intressanta möten, konstaterar Karin

Ett annat nytt grepp för Gold of Lapland var tre seminarier i anslutning till mässan med rubriken "Nyfiken på Guldriket och Ostriket" där duon berättade mer ingående om Guldriket och Ostriket för ett flertal intresserade. I Gold of Laplands monter fick besökarna även chansen att vinna böcker ur bokpaketet samt en seniorweekend på Hotell Lappland.

Mässan arrangerades på bildäck, på kryssningsfartyget Cinderella som går mellan Stockholm och Mariehamn på Åland, och hölls under tre dygnsturer med totalt ca 3000 besökare.
------------------------------------------------------------------------------------------
För mer information kontakta gärna
Karin Fällman, destinationsansvarig Gold of Lapland, 070608 65 06, karin@goldoflapland.com

Eller