Gold of Laplands nyhetsbrev 27 juni  2016

Gold of Laplands nyhetsbrev 27 juni 2016

Hej!
Sommarsäsongen är nu i full gång hos de flesta så detta blir det sista nyhetsbrevet på ett tag. Jag hoppas nämligen att ni inte kommer att ha tid att läsa våra nyhetsbrev utan tar emot era gäster istället! Och vi tar semester och är tillbaka i augusti. I detta nyhetsbrev berättar vi om vår nya webb www.goldoflapland.com som lanserades förra veckan, om nytt datum på bussworkshop mm. Vi vill driva era frågor och då kan det vara bra att ni har en inblick i vilka grupperingar vi finns med i. Se hela listan i nyhetsbrevet.

Vi på Gold of Lapland önskar er en riktigt bra turistsommar!

ÄNTLIGEN! JIPPI! VI HAR LANSERAT VÅR NYA HEMSIDA!
Det känns fantastiskt roligt att vi nu har lanserat vår nya hemsida, www.goldoflapland.com , där vi presenterar alla våra fina reseanledningar och utflyktstips, ni kan också ni läsa mer om Gold of Lapland. Titta nu över er information på vår hemsida och om saknar ni något eller är något fel är ni välkomna att kontakta Norsjö Turistinformation på norsjoturism@goldoflapland.com, så hjälper de er.

NI SOM VILL DELTA PÅ BUSSWORKSHOPEN I HÖST - OBS NYTT DATUM!!
På grund av att Wasalines färja mellan Vasa och Holmsund är ej i trafik under de datum som höstens bussreseworkshop skulle gå av stapeln så flyttas workshopen till mitten av oktober, 14-15 oktober.

CITYBREAK - INFORMATION OM UTBETALNINGAR UNDER SOMMAREN

Under sommaren har vi lägre bemanning på Gold of Lapland kontoret. Detta innebär att utbetalningar ur systemet Citybreak kommer att ske med ca 2 veckors mellanrum. Svar på frågor angående den ekonomiska delen av Citybreak ges av Beatrice Bergqvist på beatrice.bergqvist@goldoflapland.com

JUST NU HAR GOLD OF LAPLAND REPRESENTANTER I FÖLJANDE GRUPPERINGAR
Vi vill driva era frågor och då kan det vara bra att ni har en inblick i var vi finns redan idag för att påverka och samverka på olika sätt. Här finns vi idag:

* Redaktionsråd Region Västerbotten Turism.(Beatrice Bergqvist) Vi lyfter upp intressanta historier från vårt område och skriver berättelser.

* Marknadsgrupp Region Västerbotten Turism.(Beatrice Bergqvist) Vi bevakar vad som händer i länet och bidrar och är med på de satsningar som handlar om våra målgrupper.

* Marknadsgrupp iINTILLProjektet. (Beatrice Bergqvist)

* Lokala grupperingar i Norsjö bl a festtåget (Tomas Berg) och i Lycksele (Marino Carlsson).

* Regional evenemangsstrategi. (Marino Carlsson).

* Ledningsgrupp Region Västerbotten Turism.(Karin Fällman) Informationsutbyte mellan destinationer och länsorganisationen.

* Suppleant i interimstyrelsen för Vindelälven - Juhtatdahka.(Karin Fällman) Se mer info nedan om vad det är.

* Arbetsgrupp för kollektivtrafik i glesbygd. (Karin Fällman) Vi arbetar främst med frågan om en busslinje från Umeå till Ammarnäs.

* Arbetsgrupp Lycksele flygplats.(Karin Fällman) Består av handelskammaren, företagarna, Gold of Lapland, och flygplatsen. Det handlar om en dialog i första hand med Nextjet att regionen kan få ut så mycket som möjligt av den trafik som Trafikverket upphandlat. Att utveckla flyglinjen i rätt riktning när det gäller priser, kapacitet och slingning.

* Samverkansgrupp för frukostmöten i Malå enligt konceptet "Gomorron Malå". (Karin Fällman)

* Regional statistikgrupp som jobbar för att få en entydig och relevant statistik. (Karin Fällman)

* Arbetsgrupp VisitSweden NL (Monica Holmgren). Erfarenhetsutbyte, information och handlingsplaner.

* Lokalt och övergripande styrgrupp för INTILL. Sven Roosqvist och Arne Hellsten. Sara Bäcklund suppleant.

INFORMATION OM VINDELÄLVEN- JUHTATDAHKA KANDIDATUR TILL BIOSFÄRSOMRÅDE
Arbete pågår för att bilda en förening som ska ansöka till UNESCO om att få bli ett biosfärsområde.
För att reda ut vad detta egentligen innebär har dom svarat på fem frågor som tydliggör och förklarar.

5 KORTA FAKTA OM BIOSFÄRSOMRÅDET

1. Vad är ett Biosfärområde?

Ett modellområde utformat av UNESCO där ett hållbart samspel mellan människa och natur står i fokus. Det man jobbar för är en hållbar långsiktig samhällsutveckling. Varje biosfärområde är unikt eftersom de formas efter sina egna lokala förutsättningar.

2. Vilka syften har ett biosfärområde?

* Bevara biologisk och kulturell mångfald.

* Utveckla samhällen på ett långsiktigt hållbart sätt.

* Stödja demonstrationsprojekt, forskning och miljöövervakning.

Lokalt jobbar vi för att gemensamt på bästa sätt genomföra dessa syften i området.

3. Innebär ett biosfärområde nya restriktioner?

Nej, ett biosfärområde innebär i sig inga nya restriktioner. Det viktiga i ett biosfärsområde är att beslut tas lokalt gemensamt av berörda parter. Om det finns en nationalpark eller ett naturreservat i området gäller fortfarande dess regler. Ett biosfärområde medför heller inte några inskränkningar i allemansrätten.

4. Hur påverkas jag som bor i ett biosfärområde?

Hela projektet handlar om en hållbar utveckling och där är människan en viktig del. Eftersom det inte innebär några restriktioner är det möjligheterna som står i centrum och de anpassas utifrån vem du är. Du är en viktig del i området.

5. Varför är det bra med ett biosfärområde?

Det har visat sig bevara och öka naturens mångfald samtidigt som det berikat samhällen ekonomiskt och hållbart. Ett exempel är Vattenriket i Kristianstad där de hållbara satsningarna gett ekonomiska inkomster och ökat naturskyddet. I ett hållbart samhälle är det ingen eller inget som går förlorat – det är det som eftersträvas i ett biosfärområde.

Vindelälven-Juhtatdahka söker biosfäriska projekt för en hållbar framtid

Om du har en projektidé eller ett pågående projekt som du tycker passar inom Vindelälven-Juhtatdahka biosfärkandidat – skicka en ansökan innehållande en beskrivning av projektet till biosfärkansliet (johanna@vindelalven.se). Här hittar du information om vad ansökan ska innehålla

GRATTIS TILL SKOGSMUSEET SOM  HAR FÅTT PROJEKT PINUS BEVILJAT!

Bland strukturfondspartnerskapet för Övre Norrland nyligen prioriterade utvecklingsprojekt finns Skogsmuseets ansökan PINUS - projekt innovativa upplevelser i brukad skog. Det innebär att Skogsmuseet i Lycksele, tillsammans med Sveaskog, SLU och Granö Beckasin, efter Tillväxtverkets kommande formella beslut, kan påbörja ett treårigt arbete för att ta fram besöksmål och information som små och medelstora företag kan använda för att erbjuda kunskapsturism i skog. Läs mer här!

DIGITAL GUIDE ÖKAR TILLGÄNGLIGHET
Genom att ladda hem en applikation till sin smarta telefon kan Gammplatsens besökare nu få information rakt in i sin telefon. Det kan vara fakta om ett hus, en naturtyp eller ett kulturspår. Det är en så kallad augumentet reality-applikation som Gammplatsens aktörer tagit fram i ett LONA-projekt (Lokala naturvårdssatsningen) tillsammans med företaget SOKIGO (tidigare Cartesia) och projektet Sense Smart Region som leds av Luleå Tekniska Universitet. AR är en relativt ny teknik där informationen projiceras ovanpå din kameravy i telefonen.
Läs mer här!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Gold of Lapland är en av tre samverkansparter i EU-projektet INTILL - INNOVATIV TURISM I LAPPLAND.

Gold of Lapland, Hemavan Tärnaby och South Lapland har beviljats ett samverkansprojekt för att utveckla turismen i den geografiska regionen Malå, Norsjö, Lycksele, Storuman, Vilhelmina,Åsele, Dorotea och Strömsund.