Torgen som förvaltas av GöteborgsLokaler står sig mycket väl i konkurrensen bland handelsplatser i Göteborg.

Vad tycker de boende om sina lokala torg? GöteborgsLokaler har nu följt upp förra årets undersökning. De torg som GöteborgsLokaler förvaltar står sig väl i konkurrens med andra lokala handelsplatser i Göteborg. Och bolaget har förbättrat dem utifrån redan höga betyg.

Enkäten skickades ut i oktober och november 2014 till 35 000 bostäder i Göteborg. Svaren speglar de boendes, och således torgets kunders, upplevda bild av de olika handelsplatserna. Självklart skiljer det sig mellan de olika mellan torgen, men generellt har de sammantagna betygen för alla de torg GöteborgsLokaler förvaltar ökats eller bibehållits jämfört med förra mätningen 2013. Mest har helhetsbetyget ökat, från 73 till 75. Och jämför vi GöteborgsLokalers helhetsbetyg med betyget för alla lokala handelsplatser i Göteborg ligger det betyget också på 75.

De frågor vi ställde var bland annat:

- Vilket är ditt närmaste lokala centrum/torg?

- Vad tycker du om det lokala centrumets/torgets utbud?

- Vad tycker du om tryggheten på det lokala centrumet/torget under butikernas öppettider?

- Vad tycker du om skötseln av det centrumet/torget?

- Vilket helhetsbetyg ger du det lokala centrumet/torget?

För det sammantagna betyget för alla torg är skötseln av torget viktigast, tätt följt av utbudet. Ett välskött torg med bra utbud är det som uppskattas mest. Därefter kommer tryggheten under butikernas öppettider. Förra året var tryggheten viktigast.

- Då tryggheten varit en fråga GöteborgsLokaler jobbat intensivt med det senaste året är vi glada att kunna se att det arbetet gett resultat.

Så här ser topp-listan ut (de torg som har högre betyg än snittet för alla handelsplatser, dvs 75):

• Linne 100
  • Tuve Torg 91
  • Olskrokstorget 90
  • Wieselgrensplatsen 90
  • Dr Fries Torg 89
  • Landala Centrum 88
  • Axel Dahlströms Torg 82
  • Vårväderstorget 80
  • Brunnsbotorget 79

Under snittet ligger:

Mellan 60-75: Bergsjön Centrum, Hjällbo Centrum, Kortedala Torg, Kyrkbytorget, Selma Lagerlöfs Torg och Gårdsten Centrum.

Under 50: Hammarkulletorget, Radiotorget och Rannebergen Centrum.

Bilden visar Vårväderstorget, årets största lyft. Kundernas betyg ökade hela 12 enheter.

___________________________________________________________________________

Fakta: Enkäten skickades ut i oktober och november 2014 till 35 000 bostäder i Göteborg. Svarsfrekvensen var 53 % svarsfrekvens. 90 % av enkäterna, dvs ca 17 000 enkäter svarade på torgfrågorna. Undersökningen skickades ut till boende hos Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder och Poseidon. Betygen sätts på en skala 0-100.

GöteborgsLokaler förvaltar kommersiella lokaler för butik, kontor och kommunal verksamhet. Vi förvaltar 484 000 kvm lokalyta. Samtliga lokaler och fastigheter är geografiskt placerade inom Göteborgs kommun och en stor del av lokalerna är koncentrerade kring stadsdelstorg.