Nu tackar vi torgens Locals

Nu tackar vi torgens Locals

Nu drar GöteborgsLokaler igång en större kampanj vars huvudsakliga syfte är att tacka torgens lokala kunder, våra egna Locals, men också att locka nya kunder till torgen. De urbana 20–30-åringarna.

Miljötänk, lokalt och cykelavstånd är ord som används flitigt bland dagens unga vuxna. Det var också några av de ord som låg till grund för oss när vi planerade kampanjen Locals som lanseras den här veckan.

I en förstudie identifierades målgruppen; den unga göteborgaren, 20-30 år, som gillar det nära, åker kollektivt eller tar cykeln. Hen har närmare till ett torg än en extern handelsplats. Kort och gott, en Local.

En Local är en person som har en känsla av att tillhöra en naturlig gemenskap. Att vara en Local är att ha torget som sitt vardagsrum, att känna sig som hemma. En Local gillar att befinna sig i ett tydligt sammanhang, att vara del av en grupp, att vara stammis och att känna sig lite lokalpatriotisk och stolt. Locals känner att det är deras torg. De känner sitt torg!

– Vi vill förmedla en känsla av gemenskap. Känslan det innebär att vara hej med din pizzabagare eller apotekare är guld värd för våra Locals, berättar Jonas Hernstig, kommunikatör på GöteborgsLokaler.

Kampanjen smygstartade fredagen den 10 april då det så kallade Locals-testet lades ut på respektive torgs hemsida. Våra Locals kan vinna en unik Locals-t-shirt framtagen för just det här tillfället. T-shirten kan endast vinnas genom att svara på det kluriga webbtest med lokala frågor som rör torgen.

Nästa steg är adresserade DR och en annonskampanj där målgruppen uppmanas att bli Locals. Vi förklarar att de kan få torgen att bli tryggare och mer levande. Dessutom så passar vi på att, med affischering och banderoller, tacka alla våra Locals för att de med sin närvaro gör torgen till en roligare plats.

På torgen kommer kampanjen att märkas på flera olika ställen. De lokala pizzeriorna har speciellt framtagna pizzakartonger med Locals-manér. Handlarna kommer att sprida budskapet med hjälp av tygkassar och stickers.

Kulmen på Locals-kampanjen blir ett Locals-event som vävs in i torgens gedigna aktivitetsprogram. Vi kommer att kunna se fram emot ett mysigt Locals-område på torget där besökarna också kommer att kunna svara på torgets Locals-test för en chans att vinna en limiterad t-shirt på plats.

De torg som deltar i vårkampanjen är Axel Dahlströms Torg, Bergsjön Centrum, Hjällbo Centrum, Kortedala Torg och Tuve Torg. Även Länsmanstorget och Hammarkulletorget är Locals-torg om än i något blygsammare omfattning. Till hösten lanseras Locals-kampanjen också för Brunnsbotorget och Vårväderstorget.

För mer information, kontakta Jonas Hernstig, kommunikatör.
Tel. 0706-011869 jonas.hernstig@goteborgslokaler.se

GöteborgsLokaler förvaltar kommersiella lokaler för butik, kontor och kommunal verksamhet. Vi förvaltar 484 000 kvm lokalyta. Samtliga lokaler och fastigheter är geografiskt placerade inom Göteborgs kommun och en stor del av lokalerna är koncentrerade kring stadsdelstorg.